-->

Jambatan semulajadi

 
Selama beratus-ratus tahun yang lalu, dua desa kecil di Sumatra Barat memanfaatkan jambatan sepanjang 30 meter yang terbentuk dari akar yang saling berkaitan dari dua pohon yang terletak di setiap sisi sungai yang mengalir laju. Ini merupakan salah satu keajaiban alam yang dikenali "jambatan akar" yang menjadi daya tarikan pelancong.
Menurut penduduk tempatan, jambatan akar pokok dibuat pada tahun 1890 oleh Pakih Sohan, seorang guru muslim dari Lubuak Silau. Ia kecewa melihat kenyataaan bahawa pelajar dari Pulut-pulut tidak boleh menghadiri kelas-kelas agama Islam dan tilawah Al-Quran kerana terpisah oleh Sungai Batang Bayang.

Dia menanam pokok Jawi-jawi, jenis pohon beringin berdaun lebar, dan mula merangkai akar di sekitar jambatan yang diperbuat daripada batang buluh. Hanya dalam masa beberapa tahun dua pokok bersambung antara satu sama lain. Memerlukan waktu sekitar 26 tahun untuk membuat Jambatan Akar menjadi jambatan kukuh sekarang ini, dan setiap tahun, menjadi kuat, seperti akar pohon beringin yang terus berkembang.

Jambatan akar menggantung kira-kira 10 meter di atas perairan berarus deras sungai Batang Bayang. Karya seni bina alam ini cukup berbahaya untuk menyeberang ketika hujan kerana akar yang licin. Untuk membuatnya lebih stabil, penduduk kampung menambah kepingan papan kayu di atas akar dan diperkuatkan oleh kawat baja di antara dua pokok.
Jambatan akar telah menjadi prasarana penting antara dua desa di Sumatra Barat selama hampir satu abad. Tetapi, jambatan yang berfungsi untuk lintas perdagangan akan dialihkan ke jambatan gantung yang dibina tidak jauh dari jambatan akar.

Meskipun demikian, banyak pelancong baik asing dan Indonesia hanya untuk mengabadikan foto ini. Jambatan akar adalah satu-satunya jambatan akar di dunia.


sumber-dairishare
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar