-->

Memperkasakan usahawan iks di malaysia

Memperkasakan usahawan iks di malaysia-
SEKITAR dua pertiga bumi Malaysia masuk di bawah kategori kawasan luar bandar dan rata-ratanya kurang atau belum diterokai dengan aktiviti ekonomi mapan untuk manfaat penduduk setempat. 
  Era 1960-an hingga ke penghujung 1990-an melihat penghijrahan besar-besaran penduduk luar bandar ke kawasan bandar dan pekan untuk mencari kerja makan gaji. Namun, tidak semua penduduk luar bandar membuat pilihan itu dan ada antara mereka kini bergelar usahawan desa yang berjaya dalam pelbagai sektor.
Dalam wawancara khas bersama wartawan Utusan Malaysia, FAUZIAH AROF dan NURUL ANUAR KARI serta jurugambar SAIFUL BAHARI ASHARI, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, DATUK SERI MOHD. SHAFIE APDAL berkongsi maklumat tentang inisiatif serta program-program anjuran kementerian itu termasuk pelaksanaan Karnival Usahawan Desa (KUD) 2013 sebagai antara agenda memperkasakan usahawan bumiputera desa serta mencapai potensi tertinggi aktiviti ekonomi di kawasan luar bandar.
UTUSAN: Bila menyebut kawasan luar bandar, umum biasanya tidak mengaitkannya dengan aktiviti ekonomi besar mahupun keusahawanan. Sejauh mana sebenarnya potensi pembangunan aktiviti ekonomi untuk usahawan dan kawasan luar bandar di Malaysia?

SHAFIE: SEPERTI kita semua sedia maklum, keluasan kawasan luar bandar merangkumi 70 peratus muka bumi Malaysia. Ini termasuk kawasan kampung, kawasan pertanian, hutan persisiran pantai, pulau-pulau dan banyak lagi.
Kawasan yang luas ini sebenarnya amat berpotensi tinggi untuk dibangunkan dengan pelbagai sektor perniagaan dan aktiviti ekonomi. Kawasan tanah di luar bandar juga masih banyak belum diterokai. 

Contohnya, kawasan luar bandar di pesisiran pantai, pulau-pulau atau di tepian sungai amat berpotensi untuk dibangunkan dalam sektor pelancongan desa dan pengeluaran produk makanan serta minuman.
Kita juga perlu bersyukur kerana negara ini dianugerahkan dengan kepelbagaian dan kekayaan flora serta fauna. Kita memiliki pulau-pulau yang indah dan menjadi kawasan tumpuan pelancong-pelancong dari dalam dan luar negara. Ini merupakan satu potensi yang amat besar bagi usahawan luar bandar.
Pada 2012 sahaja, lebih kurang 10 juta pelancong asing telah datang ke Malaysia dan menyumbang lebih RM22 bilion kepada pendapatan negara. Rekod kemasukan pelancong ke homestay pada 2012 adalah seramai 307,762 orang, menyumbang RM17,448,500.30 kepada pendapatan pendapatan homestay, iaitu peningkatan 10.4 peratus berbanding 2011.
Di samping itu, negara kita juga merupakan antara pengeluar makanan utama dunia. Dianggarkan jualan runcit global bagi produk-produk makanan ketika ini dalam lingkungan AS$3.5 trilion (RM11.07 trilion) dan dijangka berkembang pada kadar tahunan 4.8 peratus setahun kepada AS$6.4 trilion (RM20.25 trilion) menjelang 2020. Pada 2010, eksport produk makanan Malaysia ke lebih 200 buah negara bernilai RM18.2 bilion. Maka, wajar bagi para usahawan khususnya di luar bandar mengambil kesempatan pasaran besar ini.
Usahawan luar bandar masih dilihat tidak menonjol atau tidak bersifat global. Apakah punca persepsi sedemikian wujud khususnya dalam kalangan komuniti perniagaan negara ini?
Kita sedar bahawa banyak cabaran dan kekangan dalam melahirkan komuniti usahawan yang berdaya saing dan mampu mentransformasikan perniagaan mereka menjadi perusahaan yang besar sehingga ke peringkat antarabangsa. Isu ini sememangnya melingkari sektor keusahawanan di peringkat usahawan kecil dan sederhana (SME). Antara kekangan-kekangan yang dikenal pasti membelenggu golongan usahawan adalah:
i. Taraf pendidikan yang rendah
- Rata-rata penduduk luar bandar berpendidikan akademik sehingga Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja; kurang pendedahan mengenai peluang pendidikan kemahiran atau vokasional; penduduk luar bandar yang berpendidikan tinggi pula lebih selesa makan gaji sama ada di sektor awam atau swasta daripada menjadi usahawan; dan persepsi masyarakat terhadap bidang keusahawanan seperti satu bidang untuk yang gagal mendapatkan pekerjaan.
ii. Kurang pendedahan terhadap perniagaan di peringkat global
- Keusahawanan desa dilihat lebih kepada kegiatan sara hidup dan tiada motivasi untuk mengembangkan perniagaan tersebut; tiada pengalaman dan kurang maklumat mengenai pasaran global.
iii. Kekurangan modal atau modal yang terhad
- Akibat latar belakang keluarga yang miskin, kesukaran mendapatkan sumber pembiayaan kerana sesetengah institusi kewangan memerlukan cagaran dan penjamin di samping ada kalanya institusi kewangan tidak berminat menyediakan pembiayaan kepada sesetengah jenis perniagaan.
Selain kekangan itu, kementerian juga mengenal pasti beberapa faktor lain yang turut menyumbang kepada dilema usahawan luar bandar yang masih kurang menonjol di arena antarabangsa, seperti, kualiti produk yang masih rendah atau tidak memenuhi kehendak pasaran, sukar mendapat pengiktirafan GMP, HACCP dan Halal, lokasi premis yang tidak strategik, kekurangan bilangan pegawai pemantau untuk bimbingan usahawan, lokasi golongan miskin tegar yang berselerak dan kurang komitmen golongan miskin tegar untuk menjadi usahawan.
Melihatkan kekangan yang dihadapi usahawan luar bandar, apakah langkah-langkah yang digerakkan pihak kementerian untuk membawa mereka ke dalam pasaran lebih besar mahupun pasaran antarabangsa?
Kementerian ini telah merangka pelbagai strategi untuk meningkatkan pasaran usahawan luar bandar ke peringkat lebih global, antaranya menerusi:
i. Program membina dan membaik pulih premis perniagaan mereka sebagai asas untuk usahawan menghasilkan produk berkualiti tinggi.
ii. Program Conversion untuk melahirkan usahawan dalam kalangan bekas pelajar, golongan profesional dan pekerja bukan teknikal.
iii. Membangunkan Pusat Pembangunan Reka Bentuk (DDEC).
iv. Perkongsian pintar antara agensi-agensi kementerian dengan institusi pengajian tinggi awam dan swasta, agensi awam lain dan pihak swasta bagi membantu usahawan sedia ada meningkatkan produktiviti dan kualiti produk serta perkhidmatan yang mereka tawarkan.
v. Merancakkan lagi rangkaian program Mentor dan Mentee.
vi. Meneruskan program pembiayaan dan memastikan usahawan-usahawan berpotensi dibantu dari segi modal dan kepakaran.
vii. Mewujudkan Pusat Sehenti dengan pelbagai kemudahan dan inisiatif untuk kemudahan para usahawan desa seperti Rural Transformation Centre (RTC) dan Mini RTC.
Bagaimana pula dengan program Karnival Usahawan Desa (KUD) dan apakah objektif utama pelaksanaannya dalam konteks manfaat kepada industri desa serta memperkasakan usahawan Bumiputera di luar bandar?
KUD merupakan inisiatif kementerian ini dalam memajukan sektor keusahawanan luar bandar. Karnival ini dianjurkan secara dwi tahunan atau sekali setiap dua tahun dengan sokongan dan kerjasama jabatan-jabatan serta agensi di bawah kementerian ini.
Karnival ini secara langsung akan memberi pendedahan kepada masyarakat umum tentang sokongan kerajaan dalam usaha membangunkan industri kecil dan sederhana (IKS) khususnya di luar bandar dengan menyediakan peluang, ruang pasaran serta jaringan perniagaan yang lebih luas bagi mempromosikan produk-produk usahawan luar bandar secara terbuka dan jualan terus kepada pengguna.
KUD juga sebagai satu forum himpunan mega para usahawan luar bandar dalam memperkenal dan menjual produk keluaran mereka.
KUD diadakan untuk membantu usahawan desa memasarkan produk mereka, mungkin sehingga ke luar negara. Inisiatif ini cukup baik kerana rekod KUD sebelum ini menunjukkan peningkatan perolehan melalui tambahan jualan sementara bilangan peserta juga semakin ramai.
Kesannya bukan sahaja kepada peningkatan pendapatan usahawan desa malahan membuka peluang kerja baharu kepada penduduk luar bandar dan peluang ekonomi ini dapat mengelakkan penghijrahan ke bandar. KUD 2013 merupakan landasan terbaik mempromosikan produk dan perkhidmatan usahawan desa ke pasaran lebih besar dalam komuniti perniagaan di dalam dan luar negara.
Kita libatkan seramai mungkin, bimbing mereka, selesaikan masalah seperti isu pembiayaan, akses terbatas, malahan boleh digerakkan usahasama dengan pasar raya besar yang pasti akan menempah produk usahawan desa jika mendapat permintaan tinggi daripada pembeli. Mutu produk perlu dipastikan kekal tinggi dan promosi mencukupi.
Kita juga akan cuba bantu usahawan desa tingkatkan hasil keluaran dan rendahkan kos keluaran pelbagai produk, tingkatkan juga kualiti memproses, pembungkusan dan label produk. Potensinya cukup tinggi, saya yakin jika ada landasan yang komprehensif, kumpulan sasar yang jelas dan sistem bimbingan, pasti dapat capai sasaran sehingga berjaya menembusi pasaran antarabangsa.
Antara objektif utama KUD termasuk:
i. Membuka ruang pasaran produk luar bandar.
ii. Business Matching bersama pihak pasar raya besar.
iii. Strategic Partnership kluster usahawan dengan agensi awam yang terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta pemasaran seperti SIRIM, MARDI, SMIDEC dan sebagainya.
iv. Jalinan persefahaman bersama institusi kewangan.
v. Mewujudkan jalinan kerjasama dalam lingkungan komuniti usahawan itu sendiri.
Majlis perasmian KUD 2013 akan disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Laman 1Malaysia, Putrajaya pada 26 September (esok).
Kita telah melaksanakan KUD sejak 2006 dan setiap kali majlis perasmian KUD, pasti ada sesuatu yang menarik menanti para jemputan dan pengunjung. Apa yang menarik pada Majlis Perasmian KUD kali ini ialah Timbalan Perdana Menteri sendiri akan menyampaikan Anugerah Usahawan Cemerlang kepada 10 penerima Skim Pembiayaan Ekonomi Desa (SPED) dengan pembiayaan berjumlah hampir RM1 juta.
Di samping itu, Timbalan Perdana Menteri juga akan menyampaikan hadiah kepada 20 pemenang Pertandingan Rancangan Perniagaan (Rural Busines Challenge atau RBC) 2013. Saya pasti pengumuman pemenang bagi RBC ini adalah saat yang amat dinanti-nantikan lebih 500 peserta RBC khususnya mereka yang terdiri daripada kalangan usahawan belia.
Apakah fokus utama KUD pada tahun ini?
Golongan belia merupakan fokus KUD 2013. Kementerian menyedari akan potensi luas golongan belia khususnya belia luar bandar dalam bidang keusahawanan. Belia yang berumur antara 15 hingga 40 tahun merupakan kumpulan yang produktif dan merangkumi sekitar 45 peratus penduduk negara dan kira-kira 3.45 juta penduduk luar bandar (43.1 peratus) terdiri daripada kalangan belia.
Justeru , pelbagai program kementerian kini menjurus kepada memperkasakan belia luar bandar termasuklah melalui program KUD tahun ini. Lebih kurang separuh daripada sekitar 600 usahawan yang menyertai KUD 2013 adalah belia.
Selain itu, kita juga memberi fokus kepada usaha-usaha melahirkan lebih ramai usahawan belia khususnya menerusi program RBC. Untuk itu, terdapat sebuah pavilion atau pentas khas dibina untuk mendekati para pengunjung dan memberi penerangan serta penjelasan tentang program RBC ini.
RBC merupakan satu pertandingan untuk menyediakan Rancangan Perniagaan (RP) dalam kalangan belia Malaysia. Seterusnya, RBC memberi peluang kepada belia khususnya di luar bandar merealisasikan idea-idea bernas dan diterjemahkan kepada satu perniagaan yang berdaya maju sama ada dalam sektor pertanian moden, industri pembuatan, perkhidmatan serta pelancongan desa di kawasan luar bandar.
Antara objektif utama RBC adalah untuk memberi galakan kepada belia, khususnya di luar bandar, agar mereka melihat keusahawanan sebagai satu bidang kerjaya pilihan, berusaha mewujudkan peluang pekerjaan di kawasan luar bandar dan seterusnya meningkatkan pendapatan penduduk setempat.
Di kesempatan ini saya menyeru agar orang ramai dapat memeriahkan KUD 2013. Kita amat berbesar hati sekiranya dapat bersama-sama menjayakan program ini bagi menyatakan komitmen kementerian ini sentiasa bersama dengan komuniti luar bandar dalam susah dan senang.

Artikel
Link Manfaat
Visit: Wansite
Kredit
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar