Satu perkembangan menarik di Malaysia
apabila setiap tahun, lahir ramai usahawan berpendapatan tinggi tanpa
mengira usia. Kisah kejayaan mereka banyak dipaparkan di media-media
tempatan.
“Menjadi jutawan Internet pada usia 25 tahun.”
“Usahawan kosmetik mencapai status jutawan pada usia 21 tahun.”
“Pengusaha butik fesyen wanita catat jualan RM 430,000 sebulan.”
Banyak lagi kisah kejayaan seperti di atas menjadi topik bualan di kalangan pemilik bisnes.
Di sebalik kisah tersebut, ramai juga yang
gagal. Lambakan testimoni kejayaan yang dipaparkan media menyebabkan
ramai membuat kesimpulan bahawa menceburi perniagaan ialah satu jalan
pintas untuk mencapai kekayaan.
Hakikatnya, di sebalik kejayaan seorang usahawan, terdapat 100 lagi kisah kegagalan yang ‘disembunyikan.’
Kali ini, kami senaraikan 8 faktor utama
pemilik bisnes di Malaysia tewas awal di dalam perniagaan. Faktor-faktor
ini bukan mahu menakut-nakutkan pemilik bisnes, tetapi ia sesuai
dijadikan panduan supaya risiko kegagalan awal dapat diminimakan.
#1 – Semangat palsu
Banyak pemain baru menceburi bidang
perniagaan atas semangat untuk memiliki simbol mewah semata-mata.
Motivasi mereka terletak pada kejayaan memiliki simbol-simbol tersebut.
Apabila mereka berusaha bertahun-tahun dan masih gagal memiliki simbol
tersebut, mereka cepat putus asa.
Pemilik bisnes seperti ini meletakkan
kepentingan peribadi melebihi kepentingan bisnes mereka. Salah satu
contoh tingkah laku mereka ialah, mereka menghabiskan sebahagian besar
duit keuntungan syarikat untuk membeli simbol-simbol mewah supaya
kelihatan kaya dari sudut luaran. Pada masa yang sama, kantung syarikat
mereka miskin.
#2 – Tidak cukup ilmu bisnes
Ilmu bisnes yang betul bakal mempengaruhi
cara membuat keputusan dan mengurus sesuatu bisnes. Terjun tanpa ilmu
ibarat memperjudikan nasib. Banyak pemain baru lebih ghairah melaburkan
modal puluhan ribu untuk memulakan bisnes daripada menghabiskan RM 100
untuk membeli buku-buku bisnes yang ditulis oleh pakar industri.
Dengan ilmu, risiko untuk duit hangus dapat diminimakan. Banyak kisah tragis yang berlaku akibat jahil bisnes seperti….
“Seorang guru kerugian duit pinjaman peribadi sebanyak RM 70,000 apabila butik pengantin yang dibuka tidak mendapat sambutan.”
“Seramai 50 peniaga mendakwa kerugian
RM1.5 juta selepas ditipu sebuah syarikat yang menawarkan skim francais
kedai serbaneka sejak setahun lalu.”
Di dalam dunia bisnes, ada golongan
tertentu suka mengambil kesempatan terhadap golongan yang baru
berjinak-jinak di dalam bisnes. Semakin kurang ilmu orang tersebut,
semakin mudah untuk diperdayakan mereka.
#3 – Gelojoh membuat keputusan
Gelojoh di dalam membuat keputusan
menyebabkan banyak tindakan awal yang tidak mengikut logik bisnes
dilakukan. Pemilik bisnes seperti ini lazimnya membuat keputusan atas
dasar ‘sangkaan yang baik-baik sahaja’. Lazimnya, keputusan ini di bawah
pengaruh emosi ‘over-excited’.
Sebagai contoh, Puan Kasidah (bukan nama
sebenar) yang tidak pernah ada pengalaman berniaga menghabiskan RM
30,000 untuk membeli stok sebanyak 3000 helai tudung. Jika dilihat
daripada pengalaman, Puan Kasidah tidak pernah menjual hatta 100 helai
sekalipun. Jangkaan Puan Kasidah, semua 3000 helai tudung itu akan laku
keras.
Tindakan ini lazimnya didorong apabila
melihat ada pemilik bisnes lain berjaya menjual jumlah yang sama dengan
mudah. Kesilapan di sini ialah, Puan Kasidah hanya lihat hasil akhir.
Beliau tidak melihat proses awal yang dilalui oleh pemilik bisnes
tersebut. Perlu juga lihat faktor-faktor lain seperti pengalaman,
lokasi, jumlah bajet pemasaran, tenaga kerja dan lain-lain. Proses
meniru orang berjaya tidak hanya berdasarkan hasil akhir mereka,
sebaliknya bermula dari proses awal.
#4 – Memulakan bisnes dengan duit pinjaman
Menggunakan kemudahan pinjaman bank untuk
memulakan bisnes akan meletakkan pemilik di dalam situasi tertekan.
Fokus mereka bukan lagi untuk mengembangkan bisnes, sebaliknya membayar
hutang.
Ini menyebabkan wujud satu lagi ‘cabang
tekanan’ yang tidak perlu pemilik bisnes tanggung pada peringkat awal.
Duit pinjaman lazimnya digunakan untuk mengembangkan bisnes yang sudah
stabil, bukan untuk memulakan bisnes.
#5 – Menyamakan wang bisnes dengan wang peribadi
Tidak tahu membezakan wang bisnes dan wang
peribadi menyebabkan bisnes lebih mudah pancit awal. Tindakan ini
ibarat ‘mencuri’ wang syarikat sendiri.
Apabila tiba saat jualan merudum dan
syarikat memerlukan bajet tambahan untuk pemasaran, duit syarikat tidak
cukup. Wang yang ‘dicuri’ itu pula sudah habis dibelanjakan atas
keperluan dan kehendak peribadi.
Teringat pesanan Pengasas Empayar Syed
Bistro, Tuan Syed Kadir apabila ditemubual oleh Tim Majalah Niaga tempoh
hari, “Jika untung RM 1000, guna RM 100 sahaja. Bakinya simpan dan
sampai masa laburkan balik untuk kembangkan bisnes. Ini cara jika mahu
berniaga lama berpuluh-puluh tahun sampai jadi legasi.”
#6 – Jangkaan palsu
Peringkat awal memulakan bisnes, sebahagian
pemilik mengalami situasi ‘beginner’s luck’ iaitu jualan produk laku di
luar jangkaan. Contohnya, sasaran awal jualan sebanyak RM 4000
meningkat drastik kepada RM 10,000 sebulan.
Ini adalah situasi biasa berlaku apabila menjual sesuatu produk yang menjadi ‘trend’.
Walaupun dengan menggunakan satu saluran pemasaran dengan bajet yang
minima, ia mampu menghasilkan jualan yang jauh melebihi sasaran awal.
Banyak pemilik bisnes yang mengalami
situasi ini menjangkakan fenomena ‘jualan lebat’ ini akan berterusan
hingga ke bulan-bulan seterusnya sehingga banyak duit dihabiskan kepada
produk semata-mata.
Apabila graf ‘trend’ produk itu mula
menurun, dan tiba masanya syarikat perlu menambah produk baru atau
mengembangkan saluran pemasaran, duit di dalam kantung syarikat tidak
mencukupi. Produk lama pula masih banyak yang belum dijual. Permintaan
semakin lama semakin menurun. Lama kelamaan bisnes terpaksa ditutup.
#7 – Tidak berani mengambil staf
Sebahagian bisnes kecil dan sederhana tidak berani mengambil staf atas 2 sebab:
i. Isu kepercayaan.
Apabila bisnes sudah berjalan lancar,
mereka tidak berani menyerahkan sebahagian tugas mereka kepada staf
kerana takut berlaku kes pecah amanah dan ‘rahsia-rahsia keuntungan
mereka terdedah’.
Tindakan ini tiada kaitan dengan
kepentingan bisnes. Jika diperhatikan, bisnes yang berkembang baik pada
hari ini mempunyai ratusan malah ribuan staf yang bekerja membangunkan
syarikat. Syarikat seperti ini juga tidak merahsiakan perolehan syarikat
kepada semua warga kerja. Tidak mungkin bisnes itu boleh bertukar
menjadi empayar gergasi jika di dalam pejabatnya itu hanya ada pemilik
bisnes dan tukang sapu sahaja bertugas.
Banyak pemilik bisnes berjaya pada hari ini
mereka tidak takut menghadapi isu-isu pengkhianatan di dalam bisnes.
Mereka faham sistem delegasi kerja yang mantap amat penting untuk bisnes
berkembang. Oleh itu, mereka belajar bagaimana mahu mengurus
kepercayaan sesama rakan kongsi dan staf supaya kes-kes negatif dapat
diurus dengan baik.
ii. Isu kos.
Tidak dinafikan mengambil staf melibatkan
kos yang tinggi. Bayaran KWSP dan Socso juga perlu diambil kira. Tidak
hairan sebahagian pemilik bisnes yang sudah berjaya pada hari ini
sanggup memperuntukkan gaji bulanan lebih kecil daripada gaji staf pada
peringkat awal memulakan bisnes. Mereka sanggup mengikat perut supaya
mereka dapat membayar tenaga mahir.
Dengan ini, mereka dapat fokus untuk
mengembangkan bisnes daripada masih membuat kerja-kerja teknikal. Banyak
pemilik bisnes bungkus awal disebabkan terlalu berkira untuk mengambil
tenaga pakar yang terbaik di pasaran. Pada masa yang sama, tidak pula
mereka berkira jika duit itu digunakan untuk memenuhi kehendak peribadi
seperti membayar wang pendahuluan kereta mewah, membeli gajet-gajet
terkini dan lain-lain yang tiada kaitan dengan kepentingan dan survival
bisnes.
#8 – Tidak membuat perancangan spesifik
Bisnes tanpa perancangan ibarat sampan tanpa pendayung. Sebagai contoh, Encik Sirul (bukan nama sebenar) mula berjinak-jinak dengan menjadi pemborong baju kanak-kanak. Encik Sirul mensasarkan jualan tahun pertama sebanyak 200,000 helai. Namun, tiada perancangan spesifik yang dibuat oleh ahli pasukan En Sirul. Angka 200,000 itu tidak akan datang dengan keajaiban.Salah satu contoh perancangan yang tidak dibuat ialah, En Sirul tidak membuat saringan awal seperti pecahan jualan setiap wakil negeri atau daerah yang perlu dicapai dalam masa setahun. Pecahan-pecahan jualan lebih kecil juga tidak dilakukan seperti sasaran jualan setiap bulan, setiap hari atau setiap jam untuk wakil-wakil edaran. Malah, berapa wakil jualan yang perlu dilantik untuk mencapai sasaran jualan tersebut juga tidak dianalisa.
Ini salah satu sebab banyak pemilik bisnes tempatan masih terkial-kial walaupun sudah lama berniaga. Semua analisa kekuatan tenaga kerja dan angka-angka sasaran hanya bermain-main di dalam kepala. Ia tidak dikaji, ditapis dan direalisasikan terlebih dahulu di atas kertas.
Ilmu Bisnes – Senjata Ampuh Elak Gagal
Salah satu cara ampuh untuk meminimakan risiko kegagalan di kalangan pemilik bisnes ialah dengan berguru. Ilmu bisnes yang betul akan memandu setiap pemilik bisnes supaya tidak membuat kesilapan-kesilapan besar.Ini adalah maklumat yang kami perolehi daripada blog HidupRingkas.com.
“Data daripada kajian yang dijalankan terhadap para usahawan kecil dan sederhana di Australia menunjukkan 70% daripada usahawan yang mempunyai mentor berjaya mengharungi perniagaan mereka melepasi tempoh 5 tahun.”
Data ini menunjukkan betapa pentingnya ilmu dan mentor bagi memastikan sesuatu bisnes itu bertahan lama. Secara asasnya, terdapat 3 cara menuntut ilmu bisnes.
i. Bekerja di dalam industri.
Bekerja untuk belajar, bukan sekadar mahu menerima gaji. Sebagai contoh, jika anda mempunyai keinginan untuk membuka pusat penjagaan kanak-kanak, cara mudah untuk anda memahami permainan bisnes ini ialah dengan cara bekerja dengan pemilik pusat penjagaan kanak-kanak yang sudah berjaya dan mampu bertahan lama di dalam industri.
Bekerja bertahun-tahun tidak mengapa, asalkan anda dapat belajar, faham dan kuasai apa ‘resepi’ sebuah perniagaan pusat penjagaan kanak-kanak yang berjaya.
ii. Buku.
Baca buku-buku bisnes yang ditulis oleh pakar industri. Buku-buku ini boleh didapati di kedai buku MPH, Popular, Kinokuniya dan lain-lain. Buku-buku ini sesuai dibaca kerana ia ditulis oleh pakar yang bergelumang sendiri di dalam bisnes, bukan ditulis berdasarkan kajian tanpa praktis atau teori semata-mata.
iii. Memilih guru bisnes.
Walaupun tidak berpeluang bekerja dengan mereka, anda boleh hadir mana-mana majlis ilmu yang mengumpulkan pemain-pemain di dalam industri. Di sini anda boleh menawarkan diri untuk menjadi anak murid kepada pemilik bisnes yang sudah berjaya. Pilih guru yang sudah menempa kejayaan bisnes di pasaran terbuka. Banyak ilmu-ilmu bisnes tulen yang anda boleh kutip dan hadam daripada mereka.
Ketiga-tiga cara ini mampu mengubah anda daripada seorang yang jahil kepada celik bisnes. Mudah mudahan dengan ilmu yang ada, kes-kes pilu di dalam dunia bisnes semakin berkurang.
Kredit gambar (familymwr, aaronteng, FB Irfan Khairi)
Anda dibenarkan ambil apa sahaja kandungan dalam blog ini.Happy blogging.
Kredit