-->

Nabila Huda bersyurkur kerana dikurniakan umur panjang

Mengenang insiden kemalangan jalan raya pada Ahad lalu, kelopak mata Nabila Huda Suhaimi pantas digenangi air mata. Ingatannya segera menerpa pada pukul 3.30 petang bertarikh 8 September lalu. Ditahan-tahan suaranya. Namun, dia tidak lokek berkongsi keadaan sebenar.



Seingatnya, dia terlelap dalam perjalanan pulang tatkala kenderaannya melintasi Kilometer 71 Lebuh Raya Pantai Timur arah Kuantan menghala ke Kuala Lumpur. Sewaktu matanya terbuka, dia nampak buah hatinya, Keisha Laila sedang lelap di belakang. Dia menoleh ke depan semula, selepas melihat aktor Syazwan Zulkifly memandu tenang di sebelahnya dalam keadaan hujan lebat sehingga pandangan menjadi kabur.
Tidak sampai beberapa saat, kenderaan jenis Mitsubishi Triton milik Syazwan melelong lantaran jalan licin sebelum terbalik beberapa kali dan berhenti. Dalam keadaan pening, Nabila menoleh ke belakang, mencari Keisha yang hilang daripada pandangan. Dia menjerit-jerit nama puterinya itu seraya menyuruh Syazwan keluar dari tingkap kereta yang sudah mengiring. Kaca bertaburan di sana sini.
Syazwan menyelinap dari tingkap dan gagal mengesan Keisha, Nabila bergegas naik tanpa selipar. Kakinya seakan-akan tidak terasa bahawa dia sebenarnya sudah memijak kaca yang bertaburan. Matanya terpandang ke arah tubuh Keisha di atas jalan, beberapa meter di belakangnya. Keisha sedang cuba bangun daripada pembaringan dalam hujan yang masih lebat.
Berlarilah ibu ke arah anaknya. Memeluk Keisha yang basah kuyup lantas bertanya "Keisha OK?" Anak kecil yang ternyata masih bingung itu merengek menyatakan dia OK namun anak kecil itu masih terasa sakit.
Itu momen yang jelas di mata Nabila ketika dia merangkul Keisha dalam kebasahan dan anaknya masih tabah untuk cuba bangun ketika dia terbaring selepas tercampak keluar dari kereta.
Dia kemudian dibawa ke Hospital Bentong, Pahang atas jasa baik sebuah famili yang kebetulan melalui lebuh raya yang sama.
"Semasa di hospital, saya tenangkan Keisha. Dia seperti dalam kebingungan. Saya pujuk dia supaya tidak menangis kerana dia anak yang tabah. Dia menurut kata saya. Namun ketika dia mendengar jeritan saya semasa luka di kaki saya sedang dicuci, dia berteriak. Dia tahu saya berada dalam kesakitan. Dia seperti turut merasainya. Itulah Keisha, permata hati saya," air mata Nabila Huda bergenang mengingatkan anak yang ketika ini berada dalam jagaan bekas suaminya.

ANAK- BERANAK stylo ini sering mengucapkan ayat-ayat cinta antara satu sama lain.


Dihukum masyarakat
"Sebagai ibu, saya bersyukur kami selamat. Kalau terjadi apa-apa pada Keisha, saya sanggup mati. Saya tidak boleh bayangkan dan pasti saya gila. Syukur, umur kami panjang. Dia adalah kekuatan saya dan dia juga dapat kekuatan daripada saya," ujarnya tidak putus-putus bersyukur.
Kisah kemalangan Nabila dan anaknya itu mendapat sorotan ramai. Ramai yang sentiasa mahu tahu keadaan terkininya. Tak kurang juga yang meninjau akaun-akaun Twitter orang yang ada dan yang pernah hadir dalam hidup Nabila Huda.
Ada yang mempersoalkan kenapa Nabila membawa anaknya ke tempat kerja. Jawapan Nabila atau mesra dipanggil Abil mudah dan tepat. Dia mahu menghabiskan masa bersama anaknya dan kebetulan semasa Keisha di bawah jagaannya, dia perlu ke Kuatan, Pahang atas tugasan.
"Pertanyaan itu timbul kerana berlakunya kemalangan itu. Selama ini, memang Abil bawa Keisha ke mana-mana, itu masa berkualiti Abil dengannya. Bagi Abil, bawa anak ke tempat kerja tidak salah," luahnya yang menghadapi sedikit komplikasi di bahagian belakang tubuhnya.
Bukan sekali Abil membawa Keisha ke daerah tugasannya. Semua peristiwa itu dapat disaksikan melalui akaun Instagram Abil yang penuh dengan gambar permata hatinya. Bagi Abil, Keisha memahami kerjayanya sebagai pelakon dan tidak pernah membuat kerenah sewaktu di set penggambaran. Lagipun 99 peratus masa Abil habis di lokasi.
"Keisha gemar melihat saya berlakon. Kalau dia melihat saya melakonkan watak sedih, dibuatnya muka sedih. Kalau cemas, dia turut cemas. Dia sentiasa bertanyakan keadaan saya selepas setiap adegan. Dia mahu pastikan mummy OK," senyum Abil mengingatkan keletah Keisha yang persis dirinya.
"Buat Keisha, saya inilah idola dirinya. Mahu bersolek, berpakaian, gaya rambut semuanya persis saya. Saya adalah segalanya-galanya buat dia. Keisha juga pemerhati kerja-kerja saya sebagai pelakon," tambah Abil. 

BERSYUKUR kerana dikurniakan umur panjang, Abil berharap khalayak dan keluarga juga merasakan perkara yang sama.


Mahu difikirkan sedih akan cakap-cakap umum terhadap dirinya sebagai anak seni, dia seperti sudah kebas. Kata Abil, dia tahu ada manusia yang hanya sudi melihat keburukan orang. Itu sudah menjadi lumrah. Kredibiliti dirinya sebagai ibu juga jadi tanda tanya umum.
"Saya membawa diri saya sebagai seorang ibu sewaktu bersama Keisha. Saya tidak perlu menunjuk-nunjuk depan orang. Pada waktu lapang, kami memang menghabiskan masa bersama-sama. Saya dan Keisha sangat loving. Kami selalu berpelukan dan memberikan ayat-ayat cinta. Makan, minum, tidur dan mandi bersama. Perlukah saya tunjuk semua itu kerana itu memang normal sebagai ibu?" tanyanya yang berasa kehairanan.
"Orang biasa (di luar industri) mungkin tidak faham. Mereka pertikai pelbagai perkara. Sebaliknya, mereka tidak nampak susah senang saya. Banyak yang saya simpan sendiri. Malah, saya melayari hidup saya secara sendirian," keluhnya berbau kesal.
Mahu bahagia
Abil mengaku, dia seorang yang degil dan banyak mendengar kata hatinya sendiri. Namun, dia juga mengaku bukanlah semua perkara yang dilakukannya terlihat jahat.
"Umur saya 29 tahun dan saya bukannya tidak berjaya. Saya berusaha sendiri atas keringat dan bakat saya. Tanggungjawab saya terhadap diri dan anak, saya laksanakan dengan baik. Umum juga boleh lihat perjalanan saya sebagai pelakon. Semuanya saya lakukan dengan bakat dan kudrat sendiri. Saya berjaya dengan lakonan saya. Justeru, bila ada pertikaian tentang diri saya, apa lagi yang mereka lihat dan mahukan?" tanya Abil lagi tanpa saya jawab.
Jauh di benak hatinya dia mahukan kebahagiaan. Katanya dia mahu menjalani kehidupan bersama-sama anak dengan aura gembira dan sederhana. Hidupnya seperti ibu lain, normal dan penuh tanggungjawab.
Ketika ditanya topik umum tentang Abil masih tidak berubah, dia menjawab dengan tenang. Dia tahu perubahan yang dipersoalkan itu berdasarkan pandangan terhadap gaya hidupnya yang tidak pernah disorokkan melalui gambar-gambarnya di Instagram. Dia mungkin dilihat bebas atau liar pada pandangan mata sesetengah orang.
"Perubahan saya tidak perlu saya uar-uar atau tunjukkan. Saya lakukannya dengan hati saya sendiri. Saya mengaku saya sudah agak perlahan dengan gaya hidup di luar kerana saya banyak bekerja," senyumnya manis tetapi nipis.
Buat Abil, hidup sendiri tidaklah sesuatu yang sukar kerana dia terbiasa dengan situasi itu.
Termenung jauh dia seketika sebelum temu ramah yang ditemani Niesa Khalil, sang pengurusnya berakhir. Menarik nafas, dia kemudian mengangguk dan bercakap dalam nada separuh berbisik: "Ada hikmah di sebalik semua kejadian."
Sebelum dia pulang, penulis bertanyakan traumanya. Dia mengangguk, air matanya mengalir: "Bila saya bersendirian, ingatkan balik momen di mana Keisha tiada di tempat duduk kereta selepas kemalangan, saya jadi trauma. Momen itu menakutkan saya."

Semoga perkongsian artikel ini beri maklumat pada anda...
Anda dibenarkan ambil apa sahaja kandungan dalam blog ini.Happy blogging.



Kredit
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar