-->

Lelaki terjaga dari tidur selepas tidur 19 tahun

Terry Wallis setelah dia tiba-tiba terjaga dari ‘tidur’ yang panjang selama 19 tahun. Kecederaan parah di otaknya akibat kemalangan kereta membuatkan hidupnya di bawah penjagaan selama hampir dua dekad. 

 Ajaib! Lelaki Ini Tersedar Dari Tidur Selepas 19 Tahun? Satu keajaiban buat Terry setelah dia tiba-tiba terjaga dari ‘tidur’ yang panjang selama 19 tahun

Otaknya mula sembuh secara perlahan serta membina sambungan baru pada 2003. Lelaki yang sebelum ini dikatakan tidak lagi mempunyai harapan untuk hidup itu terbangun pada usianya 42 tahun. Beberapa ahli perubatan telah menganggap kejadian ini sebagai satu keajaiban dalam dunia perubatan.
‘Otak Terry mungkin telah mencari laluan baru untuk membina semula sambungan fungsi ke bahagian-bahagian yang melibatkan bahasa dan kawalan motor yang telah rosak akibat kecederaan,’ kata Nicholas Schiff, penulis senior kajian tentang kerosakan otak yang terbit dalam Journal of Clinical Investigation seperti dimuat abcnews .
Walaupun secara teknikal dia telah sedar, Wallis sempat didiagnosis menderita amnesia teruk. Dia merasakan dirinya berada seeolah-olah pada tahun terjadinya kemalangan tersebut pada 1980-an. Dia juga kehilangan kemampuan bercakap, makan serta berjalan.
‘x-tray telah menunjukkan bahawa sel-sel otak di kawasan yang tidak rosak teruk telah sembuh secara perlahan-lahan dan saling berhubung selama bertahun-tahun,’ kata Schiff, yang juga pengarah Makmal Cognitive Neuromodulation Weill Cornell Medical College, New York.
Wallis yag berusia 22 ketika itu telah luka parah dalam suatu kemalangan kereta. Setelah koma, doktor telah mengandaikan bahawa dia akan menghabiskan sisa hidupnya hanya di tempat tidur. Wallis kemudiannya dipindahkan ke sebuah pusat jagaan.
Ibunya terus menemani Wallis semasa dia berada dalam keadaan koman. Semua orang telah terkejut apabila Wallis memanggil ‘Ibu’ selepas dua dekad terbaring. Keadaan yang jarang berlaku ini dinilai sebagai babak baru dalam kajian terhadap kesedaran pada masa depan. Kisah Wallis dibuat dalam sebuah dokumentari bertajuk ‘The Man Who Sleep 19 Years’.
Semoga perkongsian artikel ini beri maklumat pada anda...
Anda dibenarkan ambil apa sahaja kandungan dalam blog ini.Happy blogging.
Kredit



NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar