Soalan :
Bagaimana cara pembahagian daging korban yang sebenarnya?
Jawapan:
Cara pengagihan daging korban tertakluk
kepada status korban. Jika korban itu adalah korban wajib (yakni korban
nazar), tidak harus orang yang melakukan korban dan juga keluarganya
(yakni orang-orang yang berada di bawah tanggungan nafkahnya) untuk
makan sedikitpun dari binatang yang dikorbannya. Wajib ia mensedekahkan
ke semuanya kepada fakir miskin. Kalau ia telah memakannya, wajib ia
membayar ganti dengan harga daging yang dimakannya atau dengan daging
seumpamanya. Tidak dituntut ia menyembelih lagi binatang korban kerana
ia telahpun melakukannya.
Jika korban itu adalah korban sunat, maka
harus ia dan ahli keluarganya untuk makan sebanyak mana yang ia
kehendaki dengan syarat sebahagian darinya hendaklah disedekahkan kepada
fakir miskin. Mensedekahkan daging korban kepada fakir atau miskin
daripada kalangan muslimin adalah wajib sekalipun sedikit iaitu dengan
kadar paling minima yang dapat dinamakan sedekah. Dan disyaratkan daging
yang disedekahkan itu hendaklah dalam keadaan mentah dimana orang faqir
dan miskin yang memperolehnya dapat menggunakannya mengikut kehendaknya
sama ada menjualnya, memakannya atau sebagainya. Tidak memadai
sekiranya disedekahkan dalam keadaan daging yang sudah dimasak atau
pemilik korban memasak daging korban
dan menjemput orang fakir atau miskin makan dirumahnya. Begitu juga
tidak memadai sekiranya disedekahkan bahagian yang bukan daging seperti
kulit, perut, limpa dan sebagainya.
Disunatkan pengagihan daging binatang korban merangkumi tiga bahagian;
1.Satu bahagian untuk dimakan oleh dirinya dan ahli keluarganya
2.Satu bahagian disedekahkan kepada fakir miskin
3.Satu bahagian dijadikan sebagai hadiah kepada rakan-rakan, para jiran atau sebagainya sekalipun mereka kaya.
2.Satu bahagian disedekahkan kepada fakir miskin
3.Satu bahagian dijadikan sebagai hadiah kepada rakan-rakan, para jiran atau sebagainya sekalipun mereka kaya.
Pemberian sebagai hadiah tidaklah wajib.
Oleh itu, harus pengagihan daging korban berlegar antara dua sahaja
iaitu untuk dimakan dan untuk disedekahkan. Lebih banyak bahagian yang
disedekahkan adalah lebih afdhal (umpamanya separuh atau dipertiga (2/3)
darinya). Paling afdhal ialah mensedekahkan ke semua daging korban
kepada fakir miskin kecuali sedikit darinya yang sunat diambil untuk
dimakan bagi mendapat berkat dan beramal dengan sunnah Nabi SAW.
Terdapat hadis menceritakan;
“Adalah Nabi SAW memakan dari hati binatang korbannya.” (Riwayat Imam al-Baihaqi)
“Adalah Nabi SAW memakan dari hati binatang korbannya.” (Riwayat Imam al-Baihaqi)
Baginda juga bersabda;
“Apabila seseorang kamu melakukan korban, maka makanlah dari daging korbannya.” (Riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah r.a./al-Jami’ al-Saghir, no. 737)
“Apabila seseorang kamu melakukan korban, maka makanlah dari daging korbannya.” (Riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah r.a./al-Jami’ al-Saghir, no. 737)
Tidak harus orang yang melakukan korban
menjual apapun dari binatang korban sama ada daging, kulit, tanduk,
bulu, lemak atau sebagainya. Begitu juga, tidak harus menyewanya kerana
sewaan termasuk dalam pengertian menjual (yakni menjual manfaat).
Ketidakharusan menjual dan menyewa ini merangkumi korban wajib dan juga
korban sunat. Sabda Nabi SAW;
“Sesiapa menjual kulit binatang korbannya, maka tiada (pahala) korban baginya”. (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi dari Abu Hurairah r.a.)
“Sesiapa menjual kulit binatang korbannya, maka tiada (pahala) korban baginya”. (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi dari Abu Hurairah r.a.)
Begitu juga, tidak harus menjadikan
kulit, bulu dan sebagainya sebagai upah kepada tukang sembelih. Upah
hendaklah datang dari sumber lain, bukan dari binatang korban.
Diriwayatkan daripada Saidina Ali(k.w) yang menceritakan;
“Rasulullah SAW memerintahku supaya menguruskan (pengembelihan) unta baginda dan mensedekahkan daging, kulit serta kain/pakaian yang diletakkan di atas belakang unta itu (kepada orang miskin). Dan baginda juga memerintahkan supaya aku tidak memberi kepada tukang sembelih dari unta itu. Kata ‘Ali; kami memberi (upah) kepadanya dari harta yang ada pada kami”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
“Rasulullah SAW memerintahku supaya menguruskan (pengembelihan) unta baginda dan mensedekahkan daging, kulit serta kain/pakaian yang diletakkan di atas belakang unta itu (kepada orang miskin). Dan baginda juga memerintahkan supaya aku tidak memberi kepada tukang sembelih dari unta itu. Kata ‘Ali; kami memberi (upah) kepadanya dari harta yang ada pada kami”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Namun jika ia telah memberi upah kepada
tukang sembelih dengan wang darinya, kemudian setelah itu ia memberi
pula daging korban kepadanya atas dasar sedekah jika ia miskin (yakni
bukan sebagai upah) atau memberinya sebagai hadiah (jika ia kaya), maka
itu adalah harus.
Harus bagi orang yang melakukan korban
mengambil manfaat dari kulit dan tanduk binatang korbannya dengan segala
bentuk manfaat seperti menjadikannya kasut, timba dan sebagainya
sekiranya korbannya itu adalah korban sunat. Walau bagaimanapun, jika ia
mensedekahkannya kepada fakir miskin adalah lebih baik. Adapun korban
wajib, tidak harus orang yang melakukan korban memanfaatkan kulit
binatang korbannya. Ia wajib disedekahkan kepada fakir miskin
sebagaimana daging.
Tidak harus sama sekali daging korban
dimusnahkan walaupun sedikit. Dinyatakan di dalam Raudhah; “Tidak harus
bagi orang yang melakukan korban untuk merosak/memusnahkan sebarang
apapun dari korbannya, sebaliknya ia memakannnya dan ia memberi makan
(kepada orang lain)….”.