-->

cara meningkatkan trafik blog mesti baca



Hari ini admin nak share cara-cara menaikkan trafik blog kita.Dibawah ini kaedahnya :

1. Daftarkan blog anda ke search engine



Hal pertama yang perlu anda lakukan ialah submit blog ke search engine yang ada. Tujuan mensubmit blog ke search engine adalah agar artikel yang ada di blog anda dapat terindeks oleh search engine. Dengan submit ke search engine bererti kita telah memasukkan blog kita di direktori search engine tersebut. Beberapa search engine yang terpopular adalah Google, Bing dan Yahoo!



2. Keyword



Hal kedua yang perlu anda lakukan ialah memilih keyword yang tinggi agar orang melawat blog anda. Pilihlah keyword yang banyak dicari orang lewat mesin pencari. Kata kunci yang banyak dicari akan membuat blog anda banyak dikunjungi orang. Optimasi SEO blog anda agar artikel yang anda tulis dapat menembusi halaman pertama hasil pencarian Google. Menempatkan blog di posisi halaman pertama Google menjamin banyak orang akan mengunjungi blog anda, namun hal itu sangat sulit dilakukan kerana ribuan blogger lain juga melakukan perkara yang sama.Tapi anda perlu mencuba juga.



3. Buat konten yang menarik



Membuat konten yang menarik adalah cara meningkatkan trafik blog.Sebab konten yang menarik ramai dicari oleh pengguna internet. Masalahnya idea untuk membuat konten menarik tidak datang setiap saat. Namun bila anda merupakan seorang blogger yang punya banyak idea kreatif dan unik, anda boleh masukkan di blog anda. Google menyukai blog yang mempunyai artikel unik dan menarik serta original. Content is the King.



4. Optimasi SEO



Setelah anda membuat artikel yang menarik, hal selanjutnya yang anda harus lakukan adalah optimasi SEO. Optimasi SEO sangat penting dilakukan untuk meningkatkan traffic blog anda. Artikel yang bagus dan unik akan muncul di halaman pertama Google.Tulisan yang bagus tapi tidak dioptimasi SEOnya dengan baik akan membuatkan artikel anda jadi biasa-biasa sahaja.Jadi lakukan yang terbaik untuk optimasi SEO blog anda.






5. Selalu update blog



Semakin rutin anda menulis artikel, maka semakin besar kemungkinan anda untuk meningkatkan traffik blog anda. Blog yang sering diupdate akan membuat Google Bot rutin berkunjung dan men-crawl halaman blog anda. Selain itu, makin banyaknya tulisan juga semakin memperbanyak keyword yang akhirnya akan membuatkan meningkat trafik blog anda. 





6. Manfaatkan social media

Hampir semua orang memiliki akaun Facebook dan Twitter. Sebagai blogger anda juga harus memiliki akaun tersebut. Facebook memiliki lebih dari 1 milion pengguna, bila ada 0,000001 saja dari pengguna Facebook yang mengunjungi blog anda. Twitter juga saat ini sedang booming, anda harus memanfaatkan Twitter untuk mendapatkan banyak trafik dan usahakan tweet anda mendapatkan banyak retweet agar makin banyak orang yang akan berkunjung ke blog anda.




7. Manfaatkan social bookmark



Selain social media, manfaatkan juga  social bookmark untuk meningkatkan trafik blog anda. Jangan ragu untuk submit artikel ke berbagai social bookmark yang ada. Keuntungan submit artikel di social bookmarking selain mendapat kunjungan dari sesama pengguna, juga boleh mendapat backlink berkualiti dari social bookmarking tersebut.

8. Aktif di forum



Forum online merupakan tempat dimana orang berkumpul dan berbagi info serta berita terbaru. Bila anda ingin meningkatkan kunjungan ke blog anda secara drastik, anda perlu ikut serta dalam forum online.



9. Blogwalking



Cara ini sebenarnya cara lama namun ia dapat membantu blog anda mendapatkan banyak trafik. Alasan blogwalking masih sering dilakukan oleh para blogger ialah dapat meningkatkan tali silaturahim diantara para blogger, juga dapat meningkatkan trafik blog. Biasanya blogger yang blognya dikunjungi akan balas berkunjung.Kunjungan balasan inilah yang akan meningkatkan traffik blog kita.



10. Manfaatkan web tanya jawab



Banyak blogger yang mendapat keuntungan dari web ini.Ia dapat meningkatkan trafik blog. Yahoo! answer adalah web tanya jawab yang banyak mendatangkan trafik blog bagi blogger.



11. Komen



Selain trafik yang tinggi, blog yang popular adalah banyaknya jumlah komen yang ada di blog tersebut. Khusus untuk pengguna blogspot, usahakan kotak komen anda boleh diisi oleh 'semua orang'. Karena bila hanya melalui akaun Google orang biasanya malas untuk berkomen. Apalagi banyak blogger yang terlalu banyak notifikasi dan aturan untuk berkomen, biarlah orang senang untuk berkomen. Berdasarkan pendapat master SEO dunia, komen dapat meningkatkan SEO artikel di blog kita.




Cara meningkatkan traffic blog dengan komen





12. Guest blogging



Guest blogging adalah kegiatan diaman anda menulis postingan di blog orang lain. Atau boleh juga orang lain yang menulis di blog anda. Metode ini cukup popular di kalangan blogger karena ia dapat meningkatkan trafik blog secara drastik. Bila anda menulis di blog orang lain yang cukup popular, pembaca setia blog tersebut akan mengunjungi blog anda. Sebab mereka akan ingin tahu siapa disebalik tulisan tersebut dan untuk membuktikan apa yang anda tuliskan. 



13. Kecepatan loading blog



Kecepatan loading blog sangat penting untuk meningkatkan trafik blog. Sebab blog yang loadingnya lama kemungkinan orang untuk meng-close halaman yang tidak kunjung selesai loadingnya. Jadi usahakan blog anda loadingnya cepat. Saya sendiripun terus berusaha untuk mempercepatkan loading blog. 



14. Blog dofollow



saya tidak menyarankan anda merubah blog anda menjadi blog dofollow untuk meningkatkan trafik blog. Seperti yang telah anda ketahui, blog dofollow tidak disukai Google, sebab blog tersebut menyebabkan banyak sekali link keluar sehingga membuat inbound link dan outbound link tidak seimbang.Namun blog dofollow memiliki trafik yang tinggi karena dicari-cari oleh blogger lain yang ingin mendapat backlink. 



15. Komen di blog orang lain


Berkomen di blog orang lain juga dapat meningkatkan trafik blog kita.
kita perlu berkomen di blog yang popular.Agar banyak dari pengunjung blog tersebut akan berkunjung ke blog kita untuk membuktikan apa yang sudah kita komenkan.

Selamat Mencuba!


By-wansite

NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar