-->

Vitamin C yang perlu anda tahu

 Vitamin C , ubat 

Vitamin C |Sejarah Penemuan Vitamin C

Pada tahun 1905, Dr William Fletcher adalah saintis pertama yang menjumpai Vitamin. Pada waktu itu is dikatakan sebagai special factor yang diambil dari makanan. Beliau membuat penyelidikan yang mana Penyakit Beriberi sebenarnya dapat dihalang apabila beras @ nasi dimakan bersama sekum berasnya, berbanding dengan memakan beras berwarna putih yang telah dipolish.

Pada tahun 1906, seorang ahli jurukimia bernama Sir Frederick Gowland Hopskin juga mendapati pula mendapati bahawa terdapat beberapa food factor (iaitu elemen2 makanan) yang penting untuk tubuh badan. Pada tahun 1912, seorang saintis bernama Kazimierz Funk ni membuat suatu hipotesis (iaitu ramalan eksperimen) bahawa kekurangan vitami Funk telah menamakan special nutrisi di dalam makanan ini sebagai “Vitamin” iaitu diambil dari perkataan “Vita” yang bermaksud “life” dan “amine” yang yang diambil dari kompaun makanan yang dipanggil Thiamine yang diekstrak dari sekum beras. Masa ni Kazimierz Funk bekerja di Lister Institue of Preventive Medicine.

Lalu lama kelamaan, Vitamine disingkatkan pula menjadi hanya Vitamin. So, Jurukimia Sir Frederick Gowland Hopskin dan Kazimierz Funk ni membuat suatu hipotesis (iaitu ramalan eksperimen) bahawa kekurangan vitamin dalam tubuh badan manusia, boleh menyebabkan kita sakit.

Jenis-jenis Vitamin :

Lagi satu, vitamin-vitamin ni ada 2 jenis. Ada yang larut dalam air, dan ada yang tak larut dalam air. Dalam tubuh badan manusia ni ada 13 jenis vitamins yang mana 9 adalah larut dalam air iaitu 8 vitamin B dan juga Vitamin C manakala yang satu lagi jenis adalah 4 jenis vitamin yang larut dalam lemak (fat-soluble) iaitu Vitamin A, D, E dan K.

Untuk Vitamin jenis yang larut dalam air ni, sebarang vitamin yang berlebihan akan dikeluarkan melalui air kencing. So, dari air kencing ni kita dapat tahu jenis2 vitamin yang kita consume. Tapi since ianya cepat sangat terlarut, kita harus bijak mengatur pemakanan supaya penyerapan Vitamin jenis ini di optimukan. Sebab tulah biasanya kita digalakkan makan makanan segar, sayur-sayuran dan buah-buahan sekerap yang boleh sebab dari sinilah sumber vitamin larut air ni datang.

Fat soluble vitamin atau vitamin larut lemak pula, vitamin yang hanya diperlukan sedikit sahaja yang perlu ditukar dalam tubuh kita secara regular yang mana mereka ni akan disimpan di dalam hati dan tisu lemak. Vitamin jenis ni susah sikit nak melarut berbanding Vitamin larut air. Maka pengambilannya haruslah terkawal sebab ianya akan disimpan dalam tempoh yang lama dalam tubuh badan kita. Terlebih vitamin jenis ini boleh menyebabkan kesan toksin dalam tubuh badan. So, dapatkan nasihat dari doctor dan pakar pemakanan anda terutamanya bila melibatkan vitamin jenis A, D, E dan K.


Kebaikan Vitamin C :

Ramai yang tahu vitamin C memainkan peranan yang penting dalam sistem badan kita, bukan sekadar untuk kulit yang cantik, malah macam-macam lagi! Namun, apakah perkara yang sebenarnya di lakukan vitamin C untuk memelihara kesihatan kita? Berikut adalah fungsi dan kebaikan vitamin C untuk menjaga kesihatan badan kita.

1.Melawan jangkitan kuman
Vitamin c hanyalah vitamin tetapi ia di perlukan sebagai sokongan untuk interferon, antibodi dan sel darah putih melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria. Bekalan vitamin c yang mencukupi akan menguatkan sistem pertahanan badan kita secara tidak langsung.

2.Mengawal serangan asma dan alergi
Jika kia ni jenis yang selalu alami masalah asma dan histamin, ambillah vitamin C. Vitamin C akan bertindak sebagai anti-histamin di mana ia mengurangkan risiko anda daripada terkena serangan yang di sebabkan alergi. Untuk asma pula, vitamin C menghalang radang pada tisu paru-paru daripada terjadi. Namun, perlu diingat Vitamin C bukanlah ubat di mana kita akan segera sembuh selepas mengambilnya. Kita perlu ambilnya secara konsisten dan sedikit demi sedikit badan kita akan jadi kuat untuk melawan serangan asma dan alergi.

3.Mengurangkan risiko sakit jantung
Menurut kajian, jantung kita ni senang sakit jika bekalan vitamin C di dalam badan kita kurang. Vitamin C akan menghalang lemak-lemak yang berada di dalam darah daripada berkumpul di saluran arteri di mana ia adalan punca pada serangan jantung.

4.Mengimbangi kesan stress
Seperti yang kita tahu, stress adalah punca kepada banyak penyakit mental dan fizikal. Bekalan vitamin C yang cukup akan imbangi kesan stress di mana ia akan neutralkan toksin ia terhasil ketika diri sedang stress.

Keburukan vitamin c :

Ada beberapa faktor yang perlu anda ambil berat sebelum mengambil suntikan iaitu seperti keaslian bahan, bahan kimia apa yang terdapat dalam bahan, tarikh luputnya yang sudah tamat tempoh atau bahan-bahannya yang tidak bersesuaian dengan badan, kerana ia akan memberikan kesan sampingan yang negatif jika tidak diendahkan.

Sekiranya vitamin C diambil secara berlebihan, ia boleh mengakibatkan masalah pada buah pinggang, masalah tulang menjadi nipis dan masalah alergi. Bagi mereka yang menghidapi masalah gastrik pula, tidak disarankan mengambil vitamin C kerana ia mengandungi sejenis asid yang dinamakan askorbic yang akan membuatkan masalah gastrik anda bertambah teruk. Pada yang mengambil suntikan juga, anda dinasihatkan supaya jangan biarkan perut anda kosong sebelum melakukan suntikan vitamin C dan juga perlu meninggalkan nikotin dan rokok kerana ia bukan sahaja akan memusnahkan vitamin baru tetapi juga yang sedia berada di dalam badan.

Berikut adalah nama beberapa buah klinik yang menyediakan perkhidmatan suntikan vitamin C :

    Klinik Dr Hasseenah, Unit 26-2, Jalan Anggerik Vanilla BE  31/BE, Kota Kemuning, 40460 Shah Alam, Selangor. Tel No: 603- 5122 3650
    Clinical aesthetics, Level 2, Medical specialist subang jaya (MSSJ), Subang Jaya.
    Mediviron UOA Aesthetic Clinic : LG 9, Lower Ground Floor, Wisma UOA II, Jalan Pinang, 50450, Kuala Lumpur, Malaysia. Tel: +60-3-21635699/98 or +60-17-2163569
    Poliklinik MyMedik, Puchong . 03-80651839
    Klinik Qistina. 7-1, Jln BPP 5/1, Permai Square 1, Bandar Putra Permai, 43300 Seri Kembangan.

Fungsi  vitamin c :

Vitamin C ialah antioksidan yang diperlukan oleh sekurang-kurangnya 300 fungsi metabolik dalam badan, termasuklah pertumbuhan dan penggantian tisu, fungsi kilang adrenal,  dan untuk gusi yang sihat.  Ia menolong dalam pengeluaran hormon anti-stress dan interferon, sejenis protin sistem imuniti yang penting , dan diperlukan juga untuk metabolisma folik asid , tairosin, dan phenylalanine.  Kajian menunjukkan bahawa dengan mengambil vitamin C boleh mengurangkan gejala penyakit asma. Ia mencegah daripada kesan merbahaya pencemaran , menolong mencegah kanser, memelihara daripada jangkitan, dan meningkatkan imuniti. Vitamin C meningkatkan penyerapan zat besi. Ia boleh bercantum dengan bahan toksik seperti sesetengah logam berat, dan menjadikan mereka tidak merbahaya, oleh yang demekian bahan tersebut boleh dinyahkan daripada badan. Sedangkan racun labah hitam yang bisa boleh ditawarkan dengan memberi vitamin C dalam dos yang tinggi. Vitamin ini juga boleh mengurangkan paras "low-density lipoproteins" (LDL) atau kolestrol yang tidak baik , dan pada masa yang sama meningkatkan " high-density lipoproteins " (HDL) atau kolestrol yang baik , juga menurunkan tekanan darah tinggi dan membantu mencegah " atherosclerosis" . Ia juga sebagai keperluan dalam pembentukan collagen, vitamin C mencegah daripada pembekuan darah yang tidak normal dan lebam , boleh mengurangkan risiko katarak (cataracts), dan mencepatkan penyembuhan luka dan terbakar.

Makanan yang ada vitamin C :

1. Buah Pepaya

Satu buah pepaya ukuran kecil sekitar 157 gram memiliki 95,6 miligram vitamin C. Secangkir pepaya yang dihaluskan memiliki 140 miligram. Pepaya memiliki kandungan vitamin A tinggi, kaya folat dan serat.

2. Buah Paprika merah

Satu cangkir isi paprika merah yang telah diiris memiliki 190,3 miligram vitamin C. Pada paprika hijau memiliki 119,8 miligram.

3. Brokoli

Brokoli paling mirip dengan kembang kol, namun brokoli berwarna hijau, sedangkan kembang kol berwarna putih. Satu porsi brokoli mengandung sekitar 132 miligram vitamin C. Cara terbaik dalam mengolah brokoli adalah dengan dikukus, agar segala vitamin dan nutrisi penting di dalamnya tak hilang selama proses pemasakan.

4. Kubis

Dua cangkir kubis memiliki 160,8 miligram vitamin C. Bahan sayuran ini kaya vitamin A, C, dan K, serta fitonutrien dan serat.

5. Stroberi

Keluarga buah berry yang satu ini bukan cuma kaya akan antioksidan, tetapi juga vitamin C tinggi. Rasanya yang lezat bisa dijadikan pilihan camilan menyehatkan dan asupan vitamin C selain dari buah jeruk. Satu porsi stroberi 147 gram memiliki 86,5 miligram vitamin C.

6. Buah Kiwi

Buah kiwi yang normal berbentuk oval, kira-kira sebesar telur ayam (5–8 cm dengan diameter 4.5–5.5 cm). Buah ini kaya serat dan vitamin C, dengan kulit berwarna hijau-kecokelatan dan daging buah berwarna hijau terang atau keemasan. Tekstur buah ini sangat halus dan rasanya unik. Satu buah kiwi memiliki kandungan vitamin C sebanyak 137,2 miligram.

7. Kembang kol

Satu kepala kecil kembang kol dengan diameter empat inci memiliki 127,7 miligram vitamin C

8. Mini kol (brussels sprouts)

Brussels sprouts memiliki 48,4 miligram vitamin c. Sayuran ini kaya riboflavin, zat besi, mangesium, vitamin A dan kaya serat.

9. Ubi jalar

Ubi jalar tidak memiliki vitamin C sebanyak jeruk. Tapi, bahan makanan ini bisa dipertimbangkan karena satu ubi jalar besar mengandung 35,3 miligram vitamin C.

10. Blewah

Sama seperti ubi jalar, Blewah juga tidak memiliki vitamin C sebanyak jeruk. Satu porsi blewah memiliki 49,2 miligram vitamin C.

11. Cabai rawit

Dibandingkan dengan buah jeruk, rupanya cabai rawit punya vitamin C yang lebih tinggi. Akan tetapi konsumsi berlebihan jelas tidak baik bagi lambung. Setidaknya mengonsumsi makanan pedas ternyata memberi asupan sedikit vitamin C untuk tubuh.

12. Jambu biji

Buah jambu biji bisa dinikmati secara langsung atau diolah menjadi jus jika ingin mendapatkan nutrisi vitamin C di dalamnya. Beberapa orang suka jambu biji yang matang, sementara yang lain memilih yang agak mentah.

13. Grapefruit

Sebenarnya, grapefruit masih bersaudara dengan buah jeruk. Maka dari itu, buah yang satu ini juga mengandung vitamin C tinggi. Grapefruit cocok dijadikan menu sarapan karena buah tersebut juga kaya akan serat.

14.Delima
Satu buah delima menyediakan 40 persen kebutuhan vitamin C harian Anda. Delima juga mengandung folat, serat, kalium, niasin, vitamin A dan E. Antosianidin dalam delima memiliki sifat antioksidan dan anti-inflamasi, yang menurunkan kolesterol dan tekanan darah, melindungi gigi, mencegah osteoartritis, alzheimer, kanker payudara, leukemia, kanker paru dan kanker prostat.

15.Buah Kiwi
Pada berat yang setara, buah kiwi mengandung dua kali vitamin C daripada jeruk. Selain mengandung banyak vitamin C, buah kiwi merupakan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan E.

16.Buah Anggur
Buah anggur memiliki kandungan vitamin c yang lumayan, yaitu 10,8 mg tiap 100 gramnya. Anggur merah juga mengandung zat besi, kalium, serat dan antioksidan lain yang berlimpah.

17. Mangga
Sebutir buah mangga rata-rata mengandung 60 mg vitamin C, yang sama dengan jumlah harian yang disarankan. Antioksidan dalam mangga membantu mencegah artritis, mempercepat penyembuhan luka dan sangat baik untuk sistem kekebalan tubuh.

Kandungan Vitamin C pada Brokoli

Kandungan vitamin C pada brokoli adalah 118 miligram setiap 100 gram brokoli. Layaknya paprika merah, brokoli adalah sayuran. Sehingga dihidangkan dalam bentuk komposisi makanan lainnya. Brokoli ini berkhasiat untuk mencegah kanker, detoksifikasi, mencegah gangguan lambung, dan mencegah penyakit jantung. Khasiat lainnya adalah mampu merawat kulit, dan mencegah anemia.

Kandungan Vitamin C pada Kubis

Kandungan vitamin C pada kubis adalah 160,8 miligram setiap 2 cangkir kubis. Berarti setiap satu cangkir mengandung setidaknya 80,4 miligram vitamin C. Kubis secara segar bisa menjadi lalapan. Jika ingin diolah bisa menjadi komposisi makanan capcay. Khasiatnya dapat mencegah penyakit kanker. Selain itu juga dapat mencegah sariawan karena banyak mengandung vitamin C.

Sekian saja perkonsian saya hari ini tentang vitamin C

Jika anda ada info yang lebih baik.Silakan nyatakan dibahagian komen dibawah
Terima kasih :)



Artikel
Link Manfaat
By: Wansite
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar