SEBUT sahaja Nuffnang,
mustahil jenama komuniti pengiklanan blog itu tidak dikenali oleh
blogger-blogger di seluruh Malaysia. Tidak hairan juga, jenama itu amat
dikenali di negara-negara jiran terutama Singapura, Australia dan
Filipina.
Sumbangan Nuffnang amat
besar buat komuniti blogger yang menjadikan jenama itu sebagai platform
untuk menjana pendapatan sampingan yang lumayan. Tidak keterlaluan jika
dikatakan pendapatan yang diperoleh daripada Nuffnang adakalanya melebihi pendapatan pekerjaan tetap.
Iklan-iklan daripada Nuffnang yang
merupakan komuniti pengiklanan blog pertama Asia Pasifik kini boleh
dilihat di lebih 100,000 buah blog oleh lebih tiga juta orang setiap
hari.
Ia membenarkan pengiklan untuk memaparkan iklan grafik dan video di blog-blog dalam pelbagai genre. Kejayaan Nuffnang kini dapat dilihat melalui pembangunan pejabatnya di empat buah negara iaitu Malaysia, Singapura, Filipina dan Australia.
Menarik tentang syarikat Nuffnang Sdn.
Bhd. yang terletak di Kuala Lumpur, ia diteraju jejaka yang baru
berusia 26 tahun. Timothy Tiah, sebagai pengarah urusan, turut meneraju
cawangan Nuffnang bersama pengasas bersama, Cheo Ming Shen yang kini menguruskan pejabat di Singapura.
Menurut Timothy, blogger mampu menjana pendapatan lumayan berdasarkan
jumlah pelawat blog. Semakin tinggi jumlah pelawat semakin tinggi
pendapatan sehingga mampu mencapai puluhan ribu ringgit dalam masa
sebulan.
"Kami menguruskan iklan-iklan yang akan dipaparkan dalam blog yang
berdaftar tanpa mengenakan bayaran kepada blogger. Blogger hanya perlu
menjalankan kerja editorial untuk iklan masing-masing bagi menjana
pendapatan.
"Selain
itu, kami juga menganjurkan majlis-majlis untuk blogger seperti
tayangan filem, seminar, bengkel, parti dan sebagainya untuk merapatkan
hubungan sesama komuniti blogger di bawah Nuffnang," katanya.
Menceritakan kewujudkan Nuffnang,
Timothy memberitahu idea itu timbul di London ketika dia dan Ming Shen
berbual mengenai pelan perniagaan mereka apabila pulang ke tanah air.
Kedua-dua mereka adalah pelajar jurusan perniagaan dan bermula sebagai
blogger.
"Kami
berbincang mengenai perniagaan yang ingin kami jalankan selepas pulang
ke Malaysia dan Singapura. Kemudian timbul idea untuk berkolaborasi
mewujudkan Nuffnang selepas mempertimbangkan populariti blog yang semakin meningkat.
"Kami
melakukan sesuatu yang belum pernah dilakukan oleh orang lain dan ia
mendapat sambutan yang memberangsangkan hanya selepas beberapa tahun
syarikat itu ditubuhkan," katanya mengenai syarikat itu yang memulakan
pejabat pertamanya di Pulau Pinang pada tahun 2006.
Katanya, pada akhir tahun pertama Nuffnang ditubuhkan
iaitu pada tahun 2007 mereka berjaya mengumpulkan sebanyak 7,523 orang
blogger dan ia meningkat kepada 30,708 pada tahun 2008. Tahun 2009 pula
jumlahnya meningkat kepada 68,455 orang, manakala sehingga Ogos lalu
jumlahnya ialah 105,464 orang blogger.
"Komuniti blogger Nuffnang meningkat
dengan pantas dan ini menunjukkan blog menjadi medium pengiklanan yang
mendapat sambutan hangat daripada klien pengiklan. Ia menjadi pilihan
baru selain medium utama iaitu media cetak dan elektronik.
"Bagaimanapun, untuk berjaya sebagai blogger yang berpendapatan tinggi, seseorang itu mestilah bekerja keras dan mewujudkan blog atas sebab yang betul. Ini kerana sekiranya blog diwujudkan semata-mata untuk mencari keuntungan, ia tidak akan berjaya," katanya.
Anda dibenarkan ambil apa sahaja kandungan dalam blog ini.Happy blogging.
Kredit