-->

6 punca belajar dengan berkesan

Enam Faktor Untuk Belajar Dengan Berkesan
Bagi pelajar, tidak kira di peringkat sekolah rendah, menengah atau universiti, mentelaah pelajaran tidak dapat dielakkan, kerana di akhirnya anda perlu mengambil ujian dan peperiksaan. Mungkin lain orang, lain cara mereka belajar mengikut kesesuaian masing-masing, walaupun cara yang diamalkan itu tidak semestinya yang terbaik. Apa yang penting, pada akhirnya anda faham dan ingat apa yang ditelaah atau diulangkaji. Konsep sesuatu teori perlulah difahami yang betul.

Secara amnya, terdapat 6 faktor mudah yang mesti diambilkira sebagai asas dalam sesuatu proses pembelajaran yang ingin dikongsikan di sini.

1. Ruang

Untuk belajar dengan selesa dan mudah mengingati apa yang dipelajari, anda memerlukan ruang belajar yang sesuai dan kondusif (merangsang) secara fizikal dan mental.

Ruang belajar - satu faktor penting untuk belajar dengan berkesan

Apabila ruang belajar selesa, otak pun mudah menerima pelajaran dan proses pembelajaran berjalan dengan baik dan lancar.

2. Tempat

Wujudkan satu zon tempat belajar atau kerja untuk diri sendiri sahaja, sama ada anda pilih satu sudut di dalam bilik atau lain-lain tempat yang dirasakan selesa dan tiada gangguan semasa mentelaah pelajaran.

Tempat belajar  - selesa dan tenang

Jangan sekali-kali belajar sambil duduk atau berbaring di atas katil kerana akhirnya anda akan terlelap.

3. Kadar Kecepatan

Kadar Kecepatan BelajarManusia tak sama dari segi kadar kecepatan memahami atau mempelajari sesuatu perkara itu. Jadi, ikutlah kadar kecepatan masing-masing. Sesetengahnya suka buat kerja cepat-cepat sehingga selesai, lepas itu rehat.

Sesetengah yang lain pula suka buat kerja secara maraton (perlahan-lahan dan mengambil masa yang lama) untuk menyiapkan sesuatu kerja atau memahami sesuatu perkara.

Sebenarnya, tidak ada cara yang salah atau betul, asalkan ia bersesuaian dengan diri anda. Anda juga boleh mengubahsuai kadar kecepatan belajar ini mengikut keperluan masing-masing.

4. Memori (Daya Ingatan)
Memori (Daya Ingatan)
Anda sendiri perlu menilai tahap kekuatan memori atau daya ingatan anda. Sesetengah orang ingat semua
apa yang didengar atau dibacanya, tetapi bagi sesetengah yang lain pula cuma ingat yang pangkal dan hujung saja tetapi lupa yang di tengah-tengahnya.

Oleh itu, sesuaikan tahap daya ingatan anda dengan cara pembelajaran anda. Daya ingatan sebenarnya boleh diasah dengan selalu mengingati atau membayangkannya di dalam minda dan dipraktiskan selalu sehingga daya ingatan anda menjadi kuat dan cergas.

Daya ingatan juga boleh dikuatkan dengan permainan yang menggunakan ingatan seperti soduko, silang kata dan sebagainya, ataupun menghafal surah-surah pendek dalam Al-Quran.

5. Kaedah Belajar


Kaedah belajar juga penting bagi melancarkan proses pembelajaran anda seperti membuat perancangan belajar yang betul dan sesuai. Contohnya, satu tajuk besar di bahagi-bahagikan kepada beberapa topik tertentu supaya mudah dipelajari.

Cuba cari satu atau dua kata kunci yang mudah mengingatkan anda atau mudah dikaitkan dengan sesuatu topik tersebut. Cara ini adalah berkesan untuk mengingat sesuatu topik atau fakta yang banyak dan hampir sama.

6. Peta Minda

Peta minda ialah diagram (rajah) beserta perkataan ringkas yang merangkumi sesuatu idea atau topik. Peta minda ini membolehkan anda membayangkan informasi yang dilakarkan dalam bentuk rajah dengan fakta ringkas. Anda boleh mencipta peta minda sendiri untuk sesuatu topik, tidak perlu menggunakan peta minda orang lain walaupun bagi topik yang sama.

Peta Minda

Gunakan perkataan asas yang ringkas di tengah-tengah sebagai pangkalnya, kemudian dari situ buat lakaran cabang-cabang bagi setiap kategori yang berkaitan. Dari cabang-cabang ini pula boleh dibuat cabang-cabang yang lebih kecil (ranting-ranting) sehingga keseluruhan idea atau fakta bagi sesuatu topik itu dapat dirangkumkan dalam satu diagram.

Peta minda ini dapat memudahkan anda mengingati informasi atau fakta dengan lebih berkesan dan tepat berbanding dengan cara lama iaitu cara penyenaraian fakta.
sumber

 
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar