-->

Lihat wang batu yang besar

Lihat wang batu yang besar-negara yang berada di kepulauan Lautan Pasifik ini, merupakan negara yang mempunyai keunikan yang tidak ada di negara lain di dunia.
Lihat wang batu yang besar 
Salah satu keunikan  yang ada di negara ini ialah, penggunaan mata wang batu untuk transaksi. Yap adalah salah satu pulau yang terkenal di Micronesia. Di pulau ini, penduduknya masih memegang sistem adat istiadat kerajaan. Salah satu tradisi yang masih dijaga adalah penggunaan wang batu.

Penduduk di sana biasa menyebut wang batu tersebut dengan nama Rai, yang mempunyai bentuk bulatan dengan lubang pada bahagian tengahnya. Umumnya Rai terbuat dari batu kalsit. Ada lima jenis wang batu yaitu Mmbul, Gaw, Fe 'atau Raid an Reng.

 
Wang batu ini mempunyai keunikan terutama pada saiz yang berbeza-beza, dari mulai yang paling kecil yakni berukuran 3.5 sentimeter, hingga yang terbesar dengan saiz 4 meter. Dengan saiz tersebut, Rai dinobatkan sebagai wang dengan saiz terbesar yang masih digunakan di dunia.

Adapun rupa bentuk mata wang ini tidak ditentukan hanya dari ukurannya saja, tetapi juga dari siapa yang memegangnya. Perkara tersebut mengingat di daerah ini sistem kasta masih berlaku, jadi Duit syiling batu yang dimiliki oleh raja akan selalu lebih berharga daripada wang batu yang dimiliki rakyatnya.

 

Besarnya nilai mata wang batu inipun ditentukan dari tahun pembuatannya. Wang batu yang dibuat dari masa ketika belum ada kapal-kapal besar, dinilai lebih berharga kerana bahannya lebih sukar didapatkan.

Uniknya lagi, sebahagian besar wang batu ini terutama yang bersaiz besar, dibiarkan saja terletak di luar rumah. Penduduk di sini pun tidak takut wangnya dicuri, kerana sudah belasan hingga puluhan orang untuk memindahkan wang seberat ratusan kilo hingga puluhan tan ini.

 

Artikel
Link Manfaat
Visit: Wansite
Kredit
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar