-->

Cara kawal ego jom baca


Cara kawal ego jom baca

Cara kawal ego jom baca-syukur atas nikmatnya yang tak terhingga. Mari selawat ke atas nabi muhammad saw.

jom baca tentang ego..

Perempuan kata : lelaki nie kenapa yer ego terlalu tinggi bla bla bla
Lelaki : Perempuan selalu kata lelaki ini ego tinggi padahal mereka pon sama bla bla bla

Penatlah asyik dengar benda yang sama tiap-tiap hari,kenapa perlu mencari salah orang lain .Lebih baik kita lihat diri kita, ada tak salah ? muhasabah diri itu perlu dan harus di lakukan dengan kerap dan cuba perbaiki hubungan hati kita dengan ALLAH.Bagaimana ?,Paling penting adalah kita mendoakan supaya hati mereka di lembutkan ALLAH

Ego tu penting dalam kehidupan kita, tetapi ego yang positiflah,ego pon ada -ve and +ve ?? mestilah ada.Ego yang positive ini adalah baik untuk kita supaya dapat memberi semangat dalam kehidupan kita. Sebagai contoh, aku nak jadi imam yang baik untuk isteri aku sorang jer, aku mesti dapatkan beli kereta mercedes dan lain lain 

Untuk ego yang negatiflah itulah perlu kita elakkan.Acik cakap pasal ego. acik tak ada ego ke ?? mestilah ada tapi kena kawal dengan sebaik mungkin.So meh acik kongsikan cara untuk kawal itu ego

1.Keegoan yang berunsur negatif harus dihindari dan bersikap terbuka untuk menerima pandangan orang lain seterusnya menilai dari pelbagai aspek.

2.Memohon kepada Allah supaya menjauhkannya daripada syaitan yang dilaknat. Panduan ini dinyatakan didalam Al-Quran melalui firman Allah S.W.T.: "Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan daripada syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Mendengar lagi Amat Mengetahui." (al-A'raf :200)

3. Cuba memahami dan mengkaji baik buruknya dahulu sebelum menolak sesuatu perkara.

4. Bersikap "mind reader" untuk menjadi seorang fleksibel dalam mengatasi segala masalah yang melibatkan semua/banyak perkara.

5. Jadi seorang "pendengar". Seorang pendengar dapat menambah ilmu dari pengalaman orang lain, oleh itu tidak perlulah bersikap ego dengan ilmu yang kita ada. Sebabnya, ilmu itu tiada penghujungnya dengan kata lain, ilmu itu luas.
6 . Ambil masa untuk membuat sesuatu keputusan dan minta pandangan orang yang rapat dengan kita dan share masalah tersebut dan boleh di perhalusi.
7. Cuba mengakui tentang sesuatu jika hal tersebut memang tepat mengenai sesuatu, gunakan nada yang lembut dan jelaskan biar mereka mengerti sesuatu pekara.

 8. Jika tak dapat di luahkan kata-kata boleh guna teknologi yang ada seperti facebook ,sms dan lain-lain .Sebagai contoh hantar mesej "saya minta maaf saya mengakui kesalah saya"..
9. Mengunakan teknik pernafasan yang betul jika keadaan tegang dan tidak terlalu di bawa emosi,tenangkan diri ...
10. Selalu berdoa pada ALLAH supaya ego itu di gunakan pada tempat yang betul
11. Jangan pedulikan kata-kata negatif dari orang lain.anggap sebagai satu ujian ,Allah sentiasa bersama orang yang sabar dan berkata benar
12. Banyakkan berzikir kerana ianya dapat melembutkan hati.

 13. Berfikir dahulu sebelum buat keputusan, kita pekara itu mendatangkan kebaikan lebih baik menerima .


 14. Jangan rasa diri kita selalu ada di posisi yang betul sahaja, kadang kita ada juga buat kesilapan maka renungi setiap pekara. 

Inginkan Anak Cemerlang? Klik Disini!
Ketahui Amalan Orang Murah Rezeki! Klik Sini!
Rahsia Rumahtangga Bahagia! Klik Disini!

Artikel
Link Manfaat
Visit: Wansite
kredit
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar