-->

Rindu terlarang tips kawal perasaan

rindukan siapa?


Jangan berasa marah terhadap rindu. Jangan sedih bila rindu. Jangan biarkan rindu mengganggu kehidupan sehari-harian kita.


Rindu yang ada bukan untuk di buang. Tapi, rindu itu hendaklah di kawal oleh setiap empunya badan. Kalau rindu pada pasangan yang halal, di persilakan dan di alu-alukan menghubungi pasangan seandainya dia berada di kejauhan.


Sebaliknya bagi yang ada rindu pada orang-orang yang tak sepatutnya seperti yang...

  • belum ada atau sudah ada pasangan, tapi ada rindu pada pasangan orang lain.
atau 
  • rindu pada bekas teman lelaki/perempuan.
atau
  • rindu pada seseorang yang tak mengetahui bahawa kita rindu pada dia. *tergeliat lidah sebut rindu*?

Di sinilah bermulanya tugas diri mengawal perasaan:


1) Jangan Paksa Diri, Cuba Untuk Redha
Melakukan sesuatu perkara dengan cara terpaksa, selalu berakhir dengan rasa sakit atau penat. Parah rindu selalu semakin menjadi-jadi bila kita masih mengharapkan sesuatu dari cinta insan terlarang.
Terima hakikat bahawa dia bukanlah orang yang di takdir sebagai jodoh kita, akan membantu kita menghilangkan perasaan tak di undang. Percayalah.

2) Doa Untuk Dia
Apa kita buat kalau kita jatuh hati pada seseorang? Tentu kita berharap dia menjadi takdir jodoh kita. Tapi, di sebabkan dia yang kita maksudkan sudah memiliki orang lain. Maka, setiap kali rindu itu mengganggu, doakanlah insan yang kita ingat itu mampu hidup bahagia walaupun tanpa kehadiran kita.

Logiknya, bila kita mengharapkan perkara baik-baik berlaku pada orang berkenaan. Bererti kita betul-betul sudah mampu percaya segala yang berlaku adalah ketentuan Allah yang tidak pernah dengan tujuan menganiaya. Tak pernah. Melainkan segala yang di atur adalah aturan terbaik untuk semua pihak. Ya, semua pihak.

3) Terrrr Ingat Itu Tak Salah, Contact Jangan Sekali 
Kita sebenarnya sedar kita tak mampu miliki sesuatu. So, jangan geli-gelikan tangan untuk menghubungi orang-orang tersebut. JANGAN. Jangan rendahkan harga diri kerana insan-insan yang takkan menjadi milik kita. Sesekali jangan! 

4) Doa Untuk Diri Sendiri Juga
Dalam kita mendoakan orang lain. Jangan lupa mendoakan untuk diri sendiri jugak. Doa senjata kekuatan orang mukmin. Doa bererti kita percaya ada yang Maha Kuasa mampu membantu kita dalam apa jua keadaan. Doa padaNya, bererti kita yakin kewujudan Pencipta Yang Berkuasa Mutlak ke atas setiap makhluk. 
#Di bawah adalah antara 3 dari doa-doa yang di sarankan untuk mendapat jodoh dan zuriat yang baik. Malah sangat di sarankan tak kira yang sudah atau belum mendirikan rumah tangga :)



رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
maksudnya: 
"Wahai Tuhan kami, anugerahkalah kepada kami isteri-isteri dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa" -surah al-Furqaan:74
 




Percayalah ketentuan Allah dalam memasang-masangkan setiap mahluk di muka bumi ini seperti yang dimaksudkan dalam al-Quran:

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-mkhluk semuanya berpasangan samada yang di tumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak ketahui"- surah yasiin: 36
P/S : Semoga perkongsian artikel ini memberi faedah pada anda :)



NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar