-->

Nadia cinta dan cita



BAHANG pagi hari Isnin lalu memaksa sesi fotografi memilih lokasi redup di bawah pepohon rendang sekitar premis milik Ramli Ibrahim di Sutra Dance Theatre bersebelahan Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur bagi menyejukkan diri.
Jenaka barangkali langkah ideal untuk mendinginkan suhu. Malah, mood serius Nadia Aqilah saat jurugambar Kosmo! membidik lentuk-liuk badan bintang utama teater muzikal Chow Kit Road! Chow Kit Road! itu disulam seli dengan beberapa insiden melucukan.
Jelas pemilik nama Nadia Aqilah Bajuri, dia seorang yang selamba dan jarang diminta beraksi di luar kotak fikirannya. Sesi yang berakhir sebelum mentari tegak di kepala dilanjutkan dengan bicara mengenai Nadia.
Sambil menunjukkan kakinya yang terluka akibat memakai kasut tarian baharunya, Nadia, 28, tertawa saat diajukan soalan panas mengenai kehidupan peribadinya.
"Cinta? Cinta saya hanya pada Ilham!" luncur sepatah kata sambil tertawa kecil.
Bagi yang tidak tahu, Ilham merupakan watak utama yang disandang oleh Anding dalam Chow Kit Road! Chow Kit Road!, seorang anak gelandangan yang hidup di sarang pelacuran dan penagihan dadah namun bercinta dengan seorang anak orang kaya bernama Maya (lakonan Nadia Aqilah) tanpa diduga.
Sambung Nadia apabila diasak lagi soalan berkisar cinta, katanya dia kini gembira dan selesa dengan ruang privasi sekarang.
"Saya gembira dan saya selesa begini. Hidup peribadi saya tidak seindah kehidupan karier saya. Jodoh sampai, Insya-Allah saya tidak akan sorok. Namun selagi tiada yang benar-benar kukuh, saya akan kekal berahsia," kata Nadia.
Diasak lagi dengan soal hatinya dan apakah pandangannya mengenai institusi kekeluargaan atau lebih tepat lagi perkahwinan, Nadia menegaskan, jika bercinta dia akan melakukannya bersungguh-sungguh dan cinta mungkin hadir selepas berkahwin.
"Kalau jodoh saya dengan orang dalam industri, kami akan berikhtiar menyumbangkan sesuatu bermanfaat kepada industri. Prinsip saya dalam bercinta adalah kesetiaan.
"Kalau bercinta, saya nak bercinta 'bagai nak rak' (bersungguh-sungguh). Kena gilakan satu sama lain tapi harus ada rasa hormat, jangan serahkan segalanya. Sentiasa tinggalkan sedikit ruang untuk si dia merasakan sesuatu misteri akan diri kita," ujarnya yang meletakkan sasaran berkahwin dalam usia 30 tahun.

BERCAKAP soal cinta, Nadia mempunyai pandangan tersendiri.


Cinta pentas
Sementara itu, Nadia diminta mengulas mengenai turun naik kariernya yang kini sudah memasuki usia 14 tahun, satu tempoh yang lama bagi seseorang artis dan tempoh itu sebenarnya sudah matang untuk dikenali dan melakar populariti.
"Karier saya penuh pancaroba, gelak tawa, air mata, halangan, kepuasan dan tanda tanya. Saya tidak pasti ke arah manakah haluannya. Penerimaan terhadap saya tidak begitu positif seperti yang saya harapkan.
"Saya mahu perlahan-lahan orang menerima saya daripada orang tidak menghargai saya langsung. Apabila kita bekerja dari bawah perjalanan itu akan sakit sedikit tapi ia melatih untuk menjadi seorang artis yang kuat. Kita tidak akan tahu kita siapa kalau tiba-tiba 'meletup'!" jelasnya.
Antara teater, drama atau nyanyian yang manakah prioriti dirinya? Nadia terdiam seketika, menarik nafas panjang dan melontarkan suara hatinya.
Katanya dalam metafora umpama dadah, ketiga-tiganya membuatkan pelakon drama Tari Tirana itu ketagih!
"Ketiga-tiga adalah dadah berbeza yang menyebabkan saya sentiasa ketagih. Cabaran adrenalin tertinggi sudah pasti teater kerana saya perlu berlakon, menyanyi dan menari serentak. Tapi untuk pembentukan watak saya pilih televisyen manakala, menyanyi adalah sebahagian daripada jiwa saya.
"Kerja saya seolah-olah mengejar spotlight! Setiap hari adalah satu pertandingan bagi saya. Sayang saya kepada ketiga-tiga dan susah untuk dibahagikan," luah Nadia.
Milik Siapakah Gadis Ini
Mendalam mesej yang tersirat di sebalik judul lagu ciptaan Allahyarham Sudirman Arshad, Milik Siapakah Gadis Ini, namun bagi Nadia memori yang terkandung dalam kenangan terhadap lagu itu lebih bermakna daripada segalanya.
"Ayah saya selalu bercerita mengenai sejarah lagu itu sejak saya kecil. Kata ayah, lagu itu ditujukan sendiri oleh Allahyarham Sudirman menerusi arwah ibu saya kepada anaknya memandangkan mereka dahulu pernah berkawan.
"Apabila saya sendiri berpeluang menyanyikan lagu itu di atas pentas, perasaan sebak datang secara sendirinya. Mana tidaknya, lagu itu ibarat ditujukan kepada saya," ungkap Nadia yang turut menggemari beberapa lagu Sudirman yang jarang diperdengarkan antaranya Pertemuan Abadi, Di Dalam Sepi Itu, Pesta Dunia dan Dunia Baru.


NADIA mengakui ketagih dengan ketiga-tiga bidang teater, drama dan nyanyian.


Nadia melakonkan watak Maya menerusi Chow Kit Road! Chow Kit Road! iaitu anak perempuan kepada wanita kaya bernama Datin Jamilah (Adibah Noor) yang jatuh cinta kepada Ilham (Anding) apabila jejaka itu dibawa pulang ke rumahnya untuk diasuh menjadi seorang manusia berguna.
Kata Nadia, dia masih mencari-cari siapakah Maya seperti yang dimaksudkan dan diinginkan oleh pengarah, Saw Teong Hin.
"Saya masih mencari lagi siapakah Maya, bagaimanakah reaksi dan perasaan lain Maya. Watak sekeliling saya adalah besar peranannya seperti pelacur, pondan dan penagih dadah tapi saya diberikan watak 'manusia' yang mana tidak senang sebenarnya.
"Saya perlu mencari titik tengah yang tidak terlalu berat dan tidak terlalu ringan. Untuk mencari keserasian dengan Anding tidak payah kerana kami pernah bergandingan ketika teater muzikal Terima Kasih Cinta sebelum ini," jelas Nadia yang turut membintangi drama Kisah Cinta di TV3 arahan abangnya sendiri, Bahri Umararif Bajuri

Sumber : http://www.kosmo.com.my


NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar