-->

Barang yang perlu dibawa untuk mengembara di musim sejuk

Barang yang perlu dibawa untuk mengembara di musim sejuk-Di sini saya kongsikan 15 barang yang perlu dibawa ketika mengembara dalam musim sejuk.

1. Winter coat / jacket
Kredit foto: http://images.starpulse.com
Kredit foto: http://images.starpulse.com

Dalam gambar ini dinamakan down jacket. Jaket jenis ini mampu menebat kesejukan. Selain daripada itu, down jacket juga kalis air.
Ciri penting lain pada jaket adalah ada hood (penutup kepala). Hood melindungi kepala kita daripada tiupan angin yang sungguh dingin.
Biasa juga dilihat winter coat dengan hood berbulu-bulu. Ini bukanlah untuk stail bergaya diva semata-mata. Bulu-bulu itu berfungsi menghalang angin dan memberi kehangatan yang lebih baik berbanding hood kosong.
Ada banyak lagi pilihan winter coat selain down jacket. Ikut selera kita mahu yang bagaimana. Yang paling penting ia mesti mampu melindungi tubuh kita daripada kesejukan.

2. Fleece jacket / sweater
blogwinter2
Kredit: http://www.momofali.com

Fleece jacket / sweater yang diperbuat daripada kapas ataupun poliester ini dipakai di bawah winter coat. Terutama apabila suhu begitu rendah. Tetapi ada juga orang yang mampu bertahan hanya pakai winter coat tanpa fleece jacket. Terpulang pada ketahanan badan masing-masing.
Fleece jacket juga berguna dipakai di dalam rumah, sekiranya cuaca amat sejuk dan heater yang dipasang tidak mencukupi.

3. Thermal wear
Kredit: http://www.aliexpress.com
Kredit: http://www.aliexpress.com

Thermal wear ataupun long john ini dipakai di bawah baju harian kita seperti t-shirt / kemeja / blaus. Oh, untuk kembara musim sejuk, elakkanlah pakai kemeja / blaus kerana nipis dan kainnya sejuk.
Biasanya thermal wear dijual sepasang – baju dan seluar. Walau bagaimanapun, saya jarang pakai seluarnya kerana sukar untuk ke tandas, selain jadi tak muat pula nak pakai seluar biasa. Jadi, saya pakai seluar yang diperbuat daripada denim apabila keluar berjalan-jalan.
Untuk perempuan, saya cadangkan pakai inner shirt nipis di bawah thermal wear supaya (1) melindungi kulit daripada gatal-gatal kerana ada thermal wear yang boleh menyebabkan kegatalan dan (2) hanya perlu tukar inner saja setiap hari – lebih nipis dan boleh dibawa sehingga lima helai untuk trip seminggu selain mudah dicuci. Tapi, tak perlulah cuci baju semasa trip winter. Kalau tiada mesin pengering, memang susah nak kering – dan ada potensi hapak!
Satu lagi, inner shirt yang nipis itu taklah semahal thermal wear. Jadi, tentulah lebih baik beli dan bawa inner shirt banyak-banyak, daripada beli thermal wear banyak-banyak untuk dipakai pada setiap hari kembara, tapi hakikatnya itulah sekali saja tempoh memakainya dalam setahun.
Walau bagaimanapun, ada juga thermal wear nipis iaitu Heattech daripada Uniqlo yang menggunakan teknologi Jepun.
blogwinter heattech
Kredit: http://www.uniqlo.com

Jadi, untuk pakaian semasa musim sejuk, lapisan yang biasanya saya sendiri pakai adalah:
  1. Inner shirt
  2. Thermal wear
  3. T-shirt
  4. Fleece jacket / sleeveless down jacket
  5. Winter coat

4. Topi
Sebagaimana hood, topi juga berfungsi melindungi kepala daripada kesejukan.
Ada pelbagai jenis winter hat, seperti yang biasa dipanggil snow cap ini:
Kredit: http://nirvannadesigns.com
Kredit: http://nirvannadesigns.com
Dan ada juga jenis yang siap dengan ear flaps seperti di bawah ini:
Kredit: http://nirvannadesigns.com
Kredit: http://nirvannadesigns.com
Malah ada juga winter hat seperti gaya eskimo, Mongolia, China, dan Rusia. Itu semua bergantung pada gaya pilihan kita.

5. Thermal earmuffs
Kredit: https://bravastylefile.wordpress.com
Kredit: https://bravastylefile.wordpress.com

Telinga adalah satu daripada pintu masuk suhu sejuk ke dalam badan. Jadi, telinga juga perlu dilindungi.
Sekiranya kita tidak mahu pakai jaket dengan hood dan tidak suka topi dengan ear flaps, maka boleh pilih earmuffs sahaja.

6. Muffler scarf
Kredit: http://www.favecrafts.com
Kredit: http://www.favecrafts.com

Selain telinga, leher juga perlu dilindungi sepanjang musim sejuk. Muffler adalah pelindung leher daripada ditembusi suhu sejuk yang boleh menyebabkan masalah pernafasan.
Ada banyak jenis muffler. Saya cadangkan pakai yang diperbuat daripada benang kait kerana kurang gatal-gatal jika digunakan untuk menutup muka semasa angin bertiup kuat. Ada juga yang hanya guna shawl / pashmina tebal. Boleh juga.
Ada lelaki kata, pakai muffler scarf ini macam perempuan. Hakikatnya, lelaki gagah berjambang di negara empat musim sana pun pakai juga. Demi kesihatan, bukan gaya semata-mata. Jadi, luaskan pemikiran kita dengan mengembara dalam suasana berbeza ya.

7. Glove
Kredit: http://sa-impex.com
Kredit: http://sa-impex.com

Amatlah penting sarung tangan yang sesuai dipakai dalam musim sejuk.
Ada banyak jenis sarung tangan. Ada yang diperbuat daripada bulu kambing biri-biri (wool) dan ada juga daripada kulit. Terpulang kepada kita lebih selesa yang mana.
Ada juga sekarang dijual glove yang ada fungsi boleh tekan skrin handfon. Ini disebabkan, apabila musim sejuk, untuk menggunakan handfon jadi sangat mencabar kerana perlu buka sarung tangan. Dengan adanya glove begini, tiada masalah lagi untuk guna Google Maps, hantar WhatsApp, mahupun kamera handfon sewaktu suhu di bawah 0 darjah Celcius.
Kredit: http://www.prisjakt.nu
Kredit: http://www.prisjakt.nu


8. Stoking
Kredit: http://porhomme.com
Kredit: http://porhomme.com
Sepanjang musim sejuk, pakailah stoking tebal yang diperbuat daripada wool.
Ada dua keperluan stoking. Yang pertama, untuk dipakai dengan kasut. Yang kedua, untuk dipakai semasa tidur.

9. Winter boots
Kredit: http://blog.tradetang.com
Kredit: http://blog.tradetang.com

Untuk kembara dalam musim sejuk, sport shoes sahaja tidak mencukupi.
Perlu pakai winter boots dan cari yang anti-slip terutama apabila mahu pergi ke tempat bersalji.
Salji itu licin ya. Umpama berjalan di atas ais. Sport shoes walaupun hiking shoes amat tidak sesuai.
Apabila membeli winter boots, pastikan ambil satu saiz lebih besar daripada saiz yang kita pakai kerana perlu pakai stoking wool yang tebal.

10. Ubat-ubatan
Kredit: http://www.irishhealth.com
Kredit: http://www.irishhealth.com

Disebabkan kita ini tidak biasa dengan cuaca di bawah 20 darjah Celcius, maka ubat-ubatan amat perlu dibawa sebagai persediaan kepada serangan penyakit yang tidak dijangka. Contoh penyakit paling biasa dalam musim sejuk ialah semput, demam, dan selsema + air hidung mengalir keluar tak henti-henti.
Jika kita ada sejarah asthma, bawalah inhaler.
Selain daripada itu, bawa minyak panas, balm, dan ubat-ubat seperti paracetamol dan ubat selsema anti-mengantuk. Yalah, kalau makan yang mengantuk, jadi kembara dalam bilik hotel sahajalah jawabnya.

11. Krim / losyen muka dan badan.
Kredit: http://www.heartbowsmakeup.com
Kredit: http://www.heartbowsmakeup.com

Ini juga satu perkara yang bukan hanya sesuai untuk orang perempuan.
Dalam winter, kulit kita jadi sangat kering sehingga boleh menyebabkan gatal dan mengelupas. Ini disebabkan oleh dua keadaan. Yang pertama, disebabkan badan kekurangan air – dalam suhu sejuk, kita selalu terlupa mahu minum air. Yang kedua, disebabkan angin sejuk. Dua keadaan ini tidak peduli sama ada kita perempuan, lelaki, muda, tua, tourist, backpacker.
Jadi, bawa losyen pelembab sebaiknya yang khas untuk extra dry skin dan jangan kedekut untuk guna. Guna saja, habis trip, habis satu botol pun tak mengapa. Tak payah bawa balik. Lebih baik daripada pulang ke Malaysia dengan kulit mengelupas sebagai ‘souvenir.’

12. Lip balm / petroleum jelly
Kredit: http://beautyxpose.com
Kredit: http://beautyxpose.com

Ini satu lagi keperluan tanpa mengira jantina.
Apabila badan kita mengalami dehidrasi, bibir juga akan jadi amat kering sehingga boleh luka hanya disebabkan mahu senyum!
Jadi, lip balm ataupun petroleum jelly diperlukan untuk mengatasi dan merawat keadaan ini. Sentiasa bawa ke mana-mana, letakkan dalam day pack supaya sentiasa boleh sapu setiap kali bibir mengalami kekeringan.

13. Flask
Kredit: https://www.gifts2indiaonline.com
Kredit: https://www.gifts2indiaonline.com

Bawa flask untuk isi air panas dan jadi bekal sewaktu berjalan-jalan.
Ada waktunya, badan kita tidak tahan sejuk walaupun sudah pakai baju berlapis-lapis. Maka, kita perlu minum air panas untuk meredakannya.
Bagus juga untuk makan mi segera ataupun minum kopi 3 in 1 di mana-mana kita berhenti rehat.
Tapi pastikan selepas buka, segera tutup semula kerana air panas jadi sangat cepat sejuk dalam suhu sejuk.
Pilih flask bersaiz mudah diselitkan pada day pack dan yang terbaik adalah penutupnya boleh dibuat cawan.

14. Cermin mata hitam
Kredit: https://www.sunsvision.com/
Kredit: https://www.sunsvision.com/

Walaupun matahari dalam winter tidak sesilau summer, cermin mata hitam tetap diperlukan untuk menghadang angin daripada menjadikan mata kering dan pedih.
Baca di sini untuk tahu mengapa cermin mata hitam perlu untuk musim sejuk.
Tidak perlu yang mahal dan berjenama. Yang RM10 pun okey. Asalkan mata dapat dilindungi.

15. Heat pack
Kredit: http://magazine.tripzilla.com
Kredit: http://magazine.tripzilla.com
Ini juga salah satu talian hayat kita apabila mengembara dalam musim sejuk.

Sumber : http://azuzafu.com



Visit: Wansite
Kredit
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar