-->

Didiklah ahli keluarga menunaikan solat sunat tarawih sepanjang bulan Ramadan



SEJAK sedekad lalu, Ridzuan Yang, 55, mendidik ahli keluarganya menunaikan solat sunat tarawih sepanjang bulan Ramadan. Paling mengagumkan, Ridzuan bersama isteri dan tiga anaknya tidak pernah gagal bertarawih di masjid yang berbeza di sekitar Lembah Klang.
Menetap di Ampang, Selangor, giliran masjid dimulakan di kawasan berhampiran rumahnya. Masjid di Kampung Melayu Ampang menjadi persinggahan pertama keluarga tersebut sebelum tradisi tarawih bertukar masjid diteruskan ke rumah Allah yang lain.
"Saya tidak mempunyai giliran tetap. Mana yang saya rasa praktikal untuk pergi, saya dahulukan dan pada penghujung Ramadan, saya sekeluarga pergi ke masjid yang jauh," ujar Ridzuan ketika ditemui Kosmo! di Masjid Asy-Syakirin, KLCC baru-baru ini.
Masjid kegemaran
Setakat ini, hampir semua masjid utama di Kuala Lumpur menjadi persinggahan keluarga Ridzuan seperti Masjid Negara, Masjid Jamek Kampung Baru dan Masjid Jamek. Masjid paling jauh yang pernah mereka kunjungi ialah Masjid Putra di Putrajaya.
Apabila bertukar-tukar masjid, sudah tentu ada sebuah masjid yang menjadi kegemaran keluarga Ridzuan. Katanya: "Masjid Darul Ehsan di Taman TAR, Ampang merupakan masjid kegemaran kami sekeluarga. Setiap tahun kami pasti bertarawih di situ. Kelunakan suara imam di masjid itu menambat hati kami. Tambahan, imamnya masih muda dan merupakan lulusan tahfiz dari Mekah."
Ziarah masjid yang dilakukan keluarga Ridzuan banyak manfaatnya. Bukan sahaja perbezaan suasana dan jemaah pelbagai latar belakang yang ditemui bahkan budaya sesebuah masjid itu dapat dipelajari Ridzuan sekeluarga.
Ketika inilah, Ridzuan menilai keberkesanan tugas-tugas ahli jawatankuasa masjid di sesuatu tempat. Penyediaan infrastruktur, kebersihan dan keselesaan yang disediakan dapat diperhatikan secara terperinci.
"Saya pernah berkunjung ke masjid yang masih menggunakan kipas. Kalau jemaah tidak ramai dan ruangnya besar tidak mengapa, tetapi jika pada masa itu masjid padat, ia boleh mengganggu jemaah ketika beribadat," kata ahli perniagaan tersebut.
Beliau juga menyarankan supaya pihak masjid menyediakan rak kasut sebagai kemudahan kepada para jemaah.
Selain kepuasan mempelajari budaya sesebuah masjid, tarawih di tempat yang berbeza memberi peluang kepada Ridzuan mengenal pasti bacaan pilihan imam di masjid-masjid yang dikunjungi.

TADARUS al-Quran beramai-ramai juga menjadi ibadah sampingan yang mulia selepas tarawih.


Kelunakan suara mengalunkan kalimah-kalimah Allah dalam bersolat menyentuh hati jemaah. Apatah lagi, apabila bacaan dilantunkan dengan jelas dan teratur.
"Sekarang saya boleh tahu bentuk bacaan di masjid-masjid yang saya kunjungi. Ada sesetengah masjid menggunakan surah panjang dan ada yang pendek. Selalunya kalau tarawih lapan rakaat, penggunaan surah itu sedikit panjang sebab jangka masa tarawih itu boleh dilanjutkan.
"Namun bagi saya kepantasan bacaan itu perlu diberi perhatian. Kadang-kadang ada imam di beberapa buah masjid baca terlalu pantas sehingga jemaah ketinggalan," ujarnya.
Bercakap tentang keistimewaan sesebuah masjid, Ridzuan menjelaskan ada yang menganjurkan sesi tazkirah selepas selesai empat rakaat tarawih.
"Sebagai orang luar yang datang ke masjid di mukim berlainan, saya rasa perkara seperti ini satu kelebihan yang sukar ditemui di tempat lain.
"Ia menunjukkan betapa ibadat tarawih itu tidak terikat pada solat sahaja malah boleh diselitkan dengan aktiviti keagamaan lain seperti tazkirah dan tadarus. Menerusi tazkirah ini, jemaah dapat berehat seketika sebelum sambung bersolat," jelasan Ridzuan.
Buka puasa
Menurut Ridzuan, proses pemilihan masjid kebiasaannya dilakukan sehari sebelum masjid dikunjungi. Sekiranya masjid yang hendak dituju terletak jauh dari rumah, Ridzuan sekeluarga bertolak lebih awal dan berbuka puasa di masjid.
Sekiranya orang lain sibuk mencari juadah berbuka puasa di bazar-bazar Ramadan, Ridzuan sekeluarga tidak ralat menjamah kurma dan air kosong sebelum memulakan tarawih.
Isteri Ridzuan, Zubidah Omar, 53, pula tidak berdepan masalah menyediakan hidangan berbuka sepanjang bulan Ramadan. Suami dan ketiga-tiga anaknya tidak cerewet soal pemakanan malah tiada paksaan baginya untuk memasak.
"Jarang saya masak untuk berbuka puasa. Selalunya saya beli dan tinggalkan di rumah. Selepas pulang menunaikan solat tarawih barulah kami menikmati hidangan tersebut.
"Kalau pergi ke masjid yang jauh, selalunya saya bawa telekung siap-siap dan terus makan di luar selepas solat," cerita Zubidah yang menambah sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri, keluarganya pulang ke kampung di Kampung Permatang Pasir, Banting, Selangor.

MASJID-MASJID di sekitar bandar raya Kuala Lumpur menjadi destinasi Ridzuan sekeluarga setiap kali menjelang bulan Ramadan.


Didik anak
Dalam tempoh lebih 10 tahun amalan bergilir masjid itu dilaksanakan, Ridzuan bersyukur kerana kesemua anaknya menunjukkan semangat tinggi untuk bertarawih. Mungkin agak skeptikal untuk melabelkan anak-anak muda sebagai golongan paling liat berjemaah di masjid terutamanya ketika bulan Ramadan.
Bagaimanapun, pendedahan awal yang dilakukan Ridzuan membuatkan anak-anaknya mudah menerima amalan itu. Baginya, mendidik anak kecil lebih mudah berbanding yang telah dewasa.
"Kalau dahulu, dua anak perempuan saya boleh dikecualikan ketika mereka haid. Namun anak bongsu lelaki saya memang wajib ikut. Dia pula tidak berasa terpaksa sebab rakan-rakan sebayanya pun ramai bertarawih.
"Cuma sekarang mereka sudah dewasa. Anak sulung saya sudah berkahwin, yang kedua pula telah bekerja dan anak bongsu pula menyambung pelajaran di universiti. Sukar untuk mengumpulkan mereka seperti dahulu tetapi apabila ada kesempatan, kami teruskan amalan bertarawih itu," ujar Ridzuan.
Sementara itu, anak kedua Ridzuan, Narita Ridzuan, 26, melihat tradisi bergilir masjid itu sebagai satu kepuasan yang hanya boleh diperoleh pada bulan Ramadan. Pada awalnya, dia mengakui terbit rasa malas dan bosan kerana terpaksa mengikut ibu bapa bertarawih setiap malam di masjid yang berlainan.
"Lama-lama saya rasa seronok. Selalu kalau hari biasa kami buat tarawih lapan rakaat namun bila hujung minggu, ayah galakkan kami bersolat penuh 20 rakaat termasuk tiga rakaat solat sunat witir," cerita Narita.
sumber:kosmo.com.my
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar