-->

Kahwin usia muda



Perkahwinan pada usia masih muda memang digalakkan terutama buat mereka yang tidak boleh mengawal nafsu. Darah tengah muda, nafsu pula membuak-buak.
Statistik tahun 2005 sehingga 2010 juga menunjukkan kes pembuangan bayi yang meningkat dan untuk mengelakkan isu ini berleluasa, perkahwinan pada usia muda digalakkan.
Namun harus diingatkan banyak cabaran yang harus mereka lalui apabila sudah mendirikan rumah tangga.

Seperti yang dapat kita lihat kini, apabila ramai golongan muda yang berkahwin awal, bahkan usia baru belasan tahun sudah mendirikan rumah tangga. Penulis tertanya-tanya adakah adik-adik di bawah usia 20 tahun ini sudah bersedia menggalas tanggungjawab sebagai isteri dan suami?


Mental, fizikal dan rohani haruslah disiapkan terlebih awal buat mereka yang ingin mendirikan rumah tangga. Isu perceraian yang banyak berlaku ini akibat tiada keseimbangan mental yang baik dan kurangnya ilmu perkahwinan. Mereka tahu nak kahwin saja!


Misalnya yang boleh kita lihat adalah isu yang berkaitan di mana isteri kelar tangan suami yang pulang lewat ke rumah kerana cemburu. Malu kalau berkelakuan begini, nampak sangat belum cukup matang!

Persediaan mental penting tidak kira kepada suami atau isteri bagi menjaga hubu­ngan yang dibina berkekalan selamanya tanpa perlu dibawa ke mahkamah sehingga berlaku perceraian.

Kadar perceraian antara pasangan yang berumur 25 tahun adalah lebih tinggi berbanding mereka yang sudah berkahwin bertahun-tahun. Ini disebabkan faktor kematangan yang berbeza-beza dan tahap pemikiran yang masih muda.

Apabila mendirikan rumah tangga, tanggungjawab semakin besar malah menurut Islam, dosa seorang isteri akan digalas oleh seorang suami. Bukan mudah untuk mendirikan rumah tangga pada usia muda kerana banyak perkara yang harus mereka fikir dan jadikan sebagai panduan.

Bila masih muda, masing-masing akan cuba mempertahankan hak dan pandangan sendiri tanpa memikirkan emosi dan perasaan pasangan, lalu mula timbul perasaan curiga dan benci yang menebal.

Sebelum tangan digoncang dan digenggam oleh tok kadi, seseorang lelaki haruslah tingkatkan ilmunya untuk membimbing seorang isteri. Banyak isu perceraian yang kita lihat berlaku apabila masing-masing tegakkan dan berhujah sendiri lalu akan berlaku konflik dalam perkahwinan yang dibina.

Berlaku juga perubahan dalam hidup apabila berkahwin awal ini, bayangkan sebelum berkahwin sudah pasti tiada orang yang akan mencampuri kehidupan tetapi selepas berkahwin, pasti ada orang yang akan mengambil berat dan sebagainya.

Apabila tidak boleh menerima perubahan itu dan terasa diri seperti dikongkong, mulalah berlaku konflik dan akhirnya mencetuskan pergaduhan besar yang membawa kepada keretakan rumah tangga.

Sebelum mendirikan rumah tangga, fikirkan secara rasional dan matang supaya tidak menyesal di kemudian hari yang membawa satu gelaran baru kepada anda iaitu duda dan janda.

Ada juga suami atau isteri walaupun sudah mendirikan rumah tangga masih mengharapkan keluarga dan bergantung harap dengan keluarga sendiri lagi malah masih di bawah tanggungan ibu bapa. Sudah berkahwin, pandai-pandailah bawa diri, janganlah sehingga menyusahkan keluarga.

Sekiranya sudah bersedia menghadapi liku-liku kehidupan berumah tangga dan tiada masalah dalam cabaran itu, dapatlah anda untuk berfikir berkahwin seawal usia.
http://www.hmetro.com.my/

 
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar