-->

Kamera dapat melihat menembusi pakaian

Peralatan ini jangan disalah guna yer :)
 

Sebuah syarikat British telah membangunkan sebuah kamera yang boleh mengesan senjata, dadah atau bahan letupan yang disembunyikan di bawah pakaian orang dari sehingga 25 meter jauhnya dalam apa yang boleh menjadi satu kejayaan bagi industri keselamatan.
 

 
Kamera T5000, yang dicipta oleh syarikat yang dipanggil ThruVision, menggunakan apa yang dipanggil “teknologi pengimejan pasif” untuk mengenal pasti objek oleh sinaran elektromagnetik semulajadi – yang dikenali sebagai Terahertz atau T-ray – yang busuk.
Kamera berkuasa tinggi boleh mengesan objek tersembunyi dari 80 kaki jauh dan berkesan walaupun orang bergerak. Ia tidak mendedahkan butiran fizikal badan dan pemeriksaan tidak berbahaya, syarikat itu berkata.

Teknologi, yang mempunyai aplikasi tentera dan awam dan boleh digunakan di lapangan terbang sesak, pusat membeli-belah atau acara sukan, akan diumumkan pada pameran pembangunan saintifik yang ditaja oleh Pejabat Dalam Negeri Britain pada Mac 12-13.
“Akta keganasan telah melemahkan dunia dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan langkah berjaga-jaga keselamatan telah diperketatkan di seluruh dunia,” kata Clive Beattie, eksekutif daripada ThruVision ini.

“Keupayaan untuk melihat kedua-dua barangan logam dan bukan logam ke atas mereka untuk 25 meter sudah pasti keupayaan utama yang akan meningkatkan mana-mana sistem keselamatan yang komprehensif.”

 

Walaupun teknologi yang boleh meningkatkan pengesanan, ia juga boleh meningkatkan kebimbangan bahawa Britain menjadi sebuah masyarakat pengawasan, dengan beratus-ratus ribu kamera televisyen litar tertutup yang sudah memantau rakyat di seluruh negara setiap hari.

ThruVision datang dengan teknologi untuk T5000 kerjasama dengan Agensi Angkasa Eropah dan daripada mengkaji penyelidikan oleh ahli astronomi ke bintang mati.
Teknologi itu berfungsi atas dasar bahawa semua manusia dan objek mengeluarkan tahap radiasi elektromagnet yang rendah. Sinar terahertz terletak di suatu tempat antara inframerah dan gelombang mikro pada spektrum elektromagnet dan perjalanan melalui awan dan dinding.

Bergantung kepada bahan, tandatangan gelombang adalah berbeza, supaya bahan letupan boleh dibezakan dari blok tanah liat dan kokain adalah berbeza dari beg tepung. 

sumber

NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
NEXT ARTICLE Next Post
PREVIOUS ARTICLE Previous Post
 
Ads (3) Agama (33) Aplikasi (6) Artikel Hangat (9) Artis (2) Berita (325) Berita Hiburan (33) Bicara Agama (34) Bicara pelbagai (4) Blogger Pilihan (1) Dari Facebook (2) DRIVER WIRELESS (1) Duit Online (11) Dunia Blogger (6) Free Download (13) Gambar Pilihan (35) Games Online (1) Hiburan (244) Himpunan Cerita (20) Himpunan Gambar (22) Himpunan Lagu (1) Himpunan Petua (7) Himpunan Resepi Kueh Dan Kek (17) Himpunan Resepi Masakan (25) Himpunan Tips handfon (1) Himpunan Tips Kenderaan (4) Info (2) Info Agama (6) Info Kesihatan (65) Info Kewangan (1) Info Masakan (2) Info Pancing (3) Info Pelbagai (213) Info Perniagaan (2) Info Pertanian (6) Info Rumahtangga (13) Isu (4) Isu Semasa (8) KOLEKSI PERISTIWA TAHUN 2015 (1) Kongsi Gambar (3) Kongsi Maklumat (113) Kongsi Tips (4) Kongsi Video Ceramah Agama (2) Kongsi Video Lagu (1) Kreatif (1) Lawak (4) Maklumat tanaman getah (3) Maklumat Terkini (1) Nuffnang (3) Panduan Agama (3) Panduan bisnes (1) Panduan Blogger (2) Panduan memasak (1) panduan Pertanian (2) Panduan Ternakan (3) Pelbagai (2) Pelik (143) Peluang niaga online (2) Pengetahuan (17) PERISTIWA TAHUN 2016 (1) Permohonan Online (7) Permotoran (9) Pertanian (1) Popular (9) Produk Jiksoo (1) Rahsia (2) Rehat Minda (3) Ruang Bicara (3) Santai (283) Serius (53) Sinopsis filem (11) Sponser (9) Sukan (11) Teknologi (9) Tips Berguna (11) Tips Berniaga (1) Tips dan Petua (2) Tips Keluarga Dan Rumahtangga (16) Tips Masakan (1) Tonton Drama Melayu (1) Topik (2) Trafik Blog (5) Trending (5) Tutorial Blog (10) Tutorial Komputer (2) Tutorial Pelbagai (27) Video kreatif (2) Video teladan (1) Wajib Tahu Hal Agama (12)

Sila masukan email anda dibawah kemudian tekan hantar